o

[l

IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE OF JAMAICA
IN THE CIVIL DIVISION

CLAIM NO. 2004 HCV- 1671
BETWEEN E.C. KARL BLYTHE CLAIMANT

AND GLEANER COMPANY LIMITED DEFENDANT

Leonard Green Esq. instructed by Chen, Green & Co for the Claimant;
William Panton Esq. and Ms. Cindy Lightbourne instructed by Dunn Cox
for the Defendant.

Heard on the 28™ and 29" of April 2010 and May 12, 2011,

Action for Libel; whether words libelous on their face or by innuendo;
whether if libelous, defendant may avail itself of defence of Qualified
Privilege as extended by Reynolds v Times Newspapers Ltd;
whether apology made fulfils the terms of section 2 of the Libel and
Slander Act; whether Exemplary or Aggravated Damages appropriate
in this case; whether damages for libel may be updated as in the case
of damages for personal injuries; quantum of damages.

ANDERSON 1.

1) This is an action in libel occasioned by the publication by the
defendant in its newspaper, The Daily Gleaner, on February 4,
2004, of an article on its front page entitled “Blythe’s Firm
Sued”. In that article written by Senior Reporter, Barbara Gayle,
it was reported that “Blythe's firm” was being sued by the
National Housing Development Corporation (NHDC) for money
borrowed by “his Company”, Central Westmoreland Trust Limited
(CWTL). The Claimant says this publication defamed him and so
he seeks damages; compensatory, aggravated and exemplary.

2) For convenience, I set out herein the relevant data on the
protagonists in this drama. The claimant, Dr. Enoch C. Karl
Blythe, is a well known politician and medical pfactitioner from



the Parish of Westmoreland. He qualified as a doctor in 1980

field, he has, on his evidence, se‘n/ed in varying positions in the
party of his choice, the People’s-Nation.al Party (PNP). He has
served as:-

< Vice president to comrade Howard Cooke Region 6;
% Member of the National Executive Council of the PNP;
< Parliamentary Secretary in the Ministry of Education 1992,
< Parliamentary Secretary in the Ministry of Health 1992-93,
< Minister of State in the Ministry of Health 1993-95,
< Minister of Water 1998-2000,
% Minister of Water and Housing (2000-2002),
< PNP Vice President from 1999-2006.

3) The defendant, The Gleaner Company Limited, once known as

4)

the “0Old Lady of Harbour Street”, (but now, since 1969, of North
Street), was established in or around 1834 and its main
publication, the Daily Gleaner, is one of the oldest continuously
published newspapers in the Western Hemisphere. Indeed, for
many decades, it was the only regularly published daily
newspaper in Jamaica and was so much a part of Jamaican
culture, that there are anecdotes of Jamaicans abroad who,
having migrated, seeking to purchase a newspaper, would ask to
buy a “Gleaner”.

In its February 4, 2004 edition, the defendant published on its
front page as the lead, a story which contained the following
words now complained of by the Claimant:

“"The National Housing Development Corporation has
sued Karl Blythe’s Company, Central Westmoreland
Trust Limited to recover $307 million arising from two
loans in 2000. Blythe a former Minister of Water and
Housing, is a shareholder and Director of the company.



The loan was acquired during the period that Blythe was
in office and held portfolio responsibility for housing and
the NHDC.....

The money should have been repaid after a vyear,
becoming due in November 2001...... Notice was served
on the Trust on April 30 last year to repay the loans but
the National Housing Development Corporation claimed
that despite its demand for full repayment, the Trust has
not complied. The Gleaner was unsuccessful in its
attempts to reach Dr. Blythe for comments.”

5) In his submissions on behalf of the Claimant, counsel Mr. Greene
submitted that the article is defamatory in that, read as a whole
and given its natural and ordinary meaning, it would have

conveyed to the ordinary and reasonable reader of the

newspaper article, on reading the article once, that:

/
%*

K/
°o

Dr. E. C. Karl Blythe personally owned the company CWTL,
even though that entity was a company registered by
guarantee;

Dr. E. C. Karl Blythe personally had shares in the entity
and was entitled to a personal benefit as a shareholder;

Dr. E. C. Karl Blythe caused monies to be loaned to CWTL
in the amount of some Three Hundred and Seven Million
($307m) from the NHDC,

He did so when he had Ministerial portfolio responsibility
for the lending agency NHDC,

Dr. E. C. Karl Blythe Has not repaid the loan that his
firm/company received; and

He and his firm/company had to be sued by the NHDC so

as to recover this amount.



The Claimant’s Case

CN Tha Claimaanté i Nl M EAnrrma mn
"y ine LiGiiiidiie ii s i YRR R IR

that on the 4™ February 2004, the defendant “carelessly,
recklessly and maliciously printed, published and edited, in the
Daily Gleaner of that date an Article which was libelous of him”.
The article which was, as noted above, captioned “Blythe’s Firm
Sued” contained the words complained of and which have
already been set out. It was alleged in the Claim Form that the
words were published “knowing the said statements to be false
and without belief in its truth and knowing that the same would
be to the detriment of the Claimant's reputation in his
professional duties as a medical doctor, a Member of Parliament
and Vice President of the People’s National Party in particular
and the public in general”.

7) It was submitted by Mr. Greene for the Claimant that the article
caused people to think that:

e The Central Westmoreland Trust was a one-man company of
which he was the owner.

e He borrowed money for a company owned by him from the
National Housing Development Corporation (hereinafter NHDC)
whilst the NHDC was under his control as Minister of Water and
Housing.

e As owner he had not paid back monies that he owed to the
NHDC.

» He had borrowed money for his own use and benefit in abuse of
his position of Minister of Water and Housing and was not paying
this back.

« He was the sole director and shareholder of the Central

Westmoreland Trust (hereinafter CWT).



8) Counsei submitted that *the impiication and indeed the innuendo
was that he acted fraudulently and immorally and he lacked
probity and integrity. His conduct was an abuse of his position
and he caused taxpayer’s money to be used for his own benefit;
and as a consequence of all this. He was unfit to represent the
people of Jamaica and to serve the Jamaican people as he had
abused his position by utilizing public funds for his own benefit”.

The Evidence

9) Evidence was given by the Claimant on his own behalf and for
the Defendant by the writer of the story, Ms. Barbara Gayle and
Ms. Sheena Stubbs, an attorney-at-law employed to the
Defendant.

The Claimant’s Evidence

10) The Claimant denied that he was a shareholder in CWTL.
It is not in dispute that CWTL was a Company limited by
Guarantee without a share capital. The Claimant does not
dispute that at the relevant time he was a subscriber and a
director of CWTL. Indeed, he also claimed to have been the
“initiator” of the setting up of CWTL. He averred that the
offending publication caused him distress and embarrassment
and lowered him in the estimation of right thinking members of
society. He also said that after the publication of the article, for
example when he would slow down in traffic at traffic lights,
persons would jeer him and mockingly ask for some of the
money he had “stolen.” He was of the view that the singling out
of his name in the article was a deliberate attempt to impugn his

integrity and destroy his reputation, sensationalise the story and



boost sales. Further, it was his testimony that even members of

ol s e e

nis own family were affected by the reports and some were
alleged to have cried, thinking that as a result of the allegations,
he would be likely to end up in jail.

11) He indicated that he had not been contacted by the writer
of the article and had that been done he would have been able
to correct the factual inaccuracies including the allegation that
he was still a director of the CWTL. He had to spend time
assuring his constituents that the article was false. Some of
them, having deposited money on lots in developments being
undertaken in the constituency, then demanded the return of
such sums.

12) The Claimant stated that on the day the article was
published, he contacted the writer, Ms. Barbara Gayle and told
her he “did not own the Trust” and requested a retraction. He
was asked to provide documents. There is evidence that on that
day the Claimant spoke to an employee of the Defendant, one
Adrian Frater, at which time he sought to indicate that he did not
own CWTL and was a former director of the Trust. As a
consequence of the discussion between the Claimant and Adrian
Frater, a subsequent article was published on page 3 of the
Gleaner on February 5, 2004. That article was captioned “I do
not own firm: Blythe”, and is included in the bundle of agreed
documents. It purported to correct errors of fact or implication
(the “Correction Article”). Thus it said that the Claimant had
denied that he was the “owner” of the Trust and also denied that
he was still a director thereof. However, no apology was
published and the Claimant then contacted his lawyers who

wrote to the managing director of the Gleaner, in a



March 1, 2004 and marked for the attention of Mr. Oliver Clarke,
demanding that an apoiogy De pubiished. Tne ietter in the
relevant paragraph provided as follows:

We demand an immediate apology from your company
on the front page of the Daily Gleaner Publication in a
format that is satisfactory to our client within seven (7)
days of the date hereof. Dr. Blythe is also seeking
damages from you for the injury you have caused him.
May we therefore hear from you with a view to settle
this matter.

Your failure to respond will leave us with no choice but
to commence legal action against you to recover
damages on behalf of Dr. Blythe.

13) The demand letter from the Claimant’'s attorneys-at-law
was responded to by a letter from the Defendant’s Legal Advisor
dated March 8, 2004. That letter. inter alia, acknowledged the
receipt of the Claimant’s counsel’s letter; referred to the terms
of the Correction Article; indicated that the basis for the
information about the Claimant being a director was the records
of the Registrar of Companies; acknowledged the error about the
Claimant owning the Trust and asked the Claimant’s counsel to
prepare a draft of an appropriate apology “which would satisfy
him”. The letter indicated that the apology with the agreed
terms would be published on page 2 or 3 of the Gleaner and
concluded with the words:

“We stand ready and willing to correct any mistake
which may have occurred and to apologise for any harm
which may have resulted.

14) The Claimant averred that it was not until some fifty-six
(56) days later, on March 30, 2004, that the Defendant
purported to publish an apology and this was placed on an inside



page, unlike the placement of the original article of which he had

compiained.

The Defendant’s Case
15) There is no dispute as to the publication of the offending

article in the Gleaner as alleged by the Claimant. The Defendant
however denies that the natural and ordinary meaning of the
words complained of by the Claimant is as suggested by the
Claimant. It is also refuted that by innuendo the words would
bear the meaning argued for by the Claimant. It was accepted
that the there was the exchange of correspondence referred to
above. Further, it was submitted by counsel for the Defendant
that after the letter of March 8, 2004 from the Gleaner’'s Legal
Advisor to the Claimant’s counsel, a letter from the Claimant’s
then counsel, dated March 24, 2004 which enclosed a draft
apology. The letter demanded that the draft apology with the
suggested headline intact, be published on page 1 of the Daily
Gleaner.

16) An apology was in fact published on page 2 of the Daily
Gleaner of March 30, 2004. As pointed out in a letter dated April
5, 2004 from Ms. Jennes Anderson, the Defendant’s Legal
Advisor, the apology had been published on page 2 of the
newspaper, consistent with its policy to publish such apologies
on page 2 or page 3. The letter sought to explain that the draft
from Claimant’s then counsel had been published without
amendment, save that the suggested headline could not be
accommodated within the available space, without changing the
text of the apology. It was therefore published without the

r Nlaimaamd
L wigaiiridalit.



17) That letter also stated: “We take the opportunity to again
apoiogize to Dr. Biythe and hope that the enciosed pubiication of
the apology submitted in his behalf represents full and final
settlement of this matter”. The apology published was captioned
“Apology”. It was in the following terms:

“On February 4, 2004, The Gleaner published an article,
"Blythe’s firm sued” which intimated to the general public
and readership of our paper that Dr. Karl Blythe, Member
of Parliament for Central Westmoreland, a vice president
of the People’s National Party and a medical practitioner,
was the owner and/or chief executive officer of the
Central Westmoreland Trust Limited, which has been
sued by the National Housing Development Corporation
Limited for sums allegedly due and owing to it.

The newspaper unreservedly apologises to Dr. Blythe for
this error, as the company, Central Westmoreland Trust
Limited is NOT owned by him, neither is he the
company’s chief executive officer. The facts are:

*» Central Westmoreland Trust Limited was legally

incorporated under the Companies Act on February
12, 1993.

» The company is limited by guarantee and does not
have a share capital; that is, there are no
shareholders.

= The trust is a non-government, non-partisan, non-
denominational and non-profit organization.

= Central Westmoreland Trust was established mainly
to empower persons residing or working in
Central Westmoreland.

= We do apologise to Dr. Blythe for any
embarrassment and hardship experienced by
him”,

18) In her evidence, Ms. Barbara Gayle the writer of the article
speaks to the fact that she is a Senior Staff Reporter and has
been employed to the Defendant for over thirty (30) years.

During that time she has specialized in investigating and
reporting on matters of public interest, particularly with respect



to proceedings in the Supreme Court. She says that she became

oy L. - e s L. - Al £

Ll - ._.... CI e N s T u reime e L R N o o T
Liic ali U i uie p cilic Loult Dy L iNalivlidi

aware of
Housing Development Corporation Limited against CWTL. She
avers that she did a company search at the Office of the
Registrar of Companies during which she discovered that the
Claimant was a subscriber to the Memorandum and Articles of
Association of the company as well as a director of the said
company. In the course of her investigations, she obtained a
copy of a letter on CWTL's letterhead which was purportedly
signed by the Claimant as “Initiator” of that organization, in
which letter the Claimant allegedly discussed, inter alia, the
amount of interest owed by CWTL to NHDC. A copy of that letter
was attached to Ms. Gayle's witness statement. That letter
specifically refers to the intention “to work out interest owed to
NHDC by CWT in addition to the $171M principal”.

19) She stated in her witness statement that on February 3,
2004, the day before the article appeared, she made “numerous
attempts to contact the Claimant to give him an opportunity to
comment” but “the Claimant did not respond to any of my
attempts”. She denies that she referred to the Claimant as
being the “owner” of CWTL and while she did not compose the
headline, she did not accept that it conveyed the imputation that
the Claimant owned the company. She also stated that she
believed that the matter was one of public importance and that
she had a duty to publish the allegations and the public had a
corresponding right and legitimate interest in receiving the

information.
20) The Defendant, for its part, through the submissions of its
counsel, denies that the words used in the article are defamatory

10



either in their natural meaning or by way of innuendo. But it

: SRR Y P

aiso ciaims tnat, in any event, it is protected by Qualified
Privilege and that accordingly, judgment should be given in its
favour. The contrary conclusion argued for by the Claimant has
already been laid out heretofore.

21) Defendant’s counsel refers to the meanings which the
Claimant had asserted in paragraph 7 of his witness statement
as being that which would be the result in the minds of persons
reading the article. He submitted that it must be instructive that
in cross examination the Claimant seemed to accept that in
order to have the meanings suggested, each allegation would
need to be prefaced by the words “Karl Blythe’s Firm”.

22) In dealing with meaning, counsel cited the Jamaican case
Bonnick v Morris and the Gleaner Co. Ltd. [2002] UKPC 31
and submitted that the approach enunciated by Lord Nichols of
Birkenhead therein, is that which should commend itself to this
court and would demonstrate that the court should not accept
the pejorative meanings argued for by the Claimant. In that
case, his Lordship stated:

“As to meaning, the approach to be adopted by a court is
not in doubt. The principles were conveniently summarized
by Sir Thomas Bingham M.R. in Skuse v. Granada
Television Ltd. [1996] E.M.L.R. 278, 285-287. In short,
the court should give the article the natural and ordinary
meaning it would have conveyed to the ordinary
reasonable reader of the Sunday Gleaner reading the
article once. The ordinary reasonable reader is not naive;
he can read between the lines. But he is not unduly
suspicious. He is not avid for scandal. He would not select
one bad meaning where other, non-defamatory meanings
are available. The court must read the article as a whole,
and eschew over-elaborate analysis and also, too literal an
approach.”

11



23) It was submitted that an ordinary person would know that

an individual”. It was further submitted that it was clear that
the heading did not mean that the Claimant owned CWTL any
more than speaking of "“Bill Gates’ Microsoft” or “Richard
Branson’s Virgin Atlantic”. In any event, so it was argued, it was
clear from the rest of the article that the author was stating what
was factually recorded in court documents and the burden of
those allegations was the debt, (on the basis of the pleadings in
the claim which she had seen, and other evidence), owed by
CWTL to NHDC. In his submission, the article amounted to no
more than a a faithful report in respect of proceedings filed. He
said:

All the Article means is that NHDC is saying that CWTL
took loans and has failed to repay them. The present case
is therefore within the principle in Cadam v Beaverbrook

Newspapers Ltd. [1959] 1 All ER 453, namely, that a
defence of justification could be supported by a plea that
the Defendants had merely stated truly that a writ had
been issued and its contents was an arguable question.

24) Counsel said that given the admitted, and up to then
continuing, relationship between the Claimant and CWTL, the
allegation of a default on a loan by this organization and the fact
that the alleged lender was an institution under the portfolio
responsibility of the Claimant at the material time, the ordinary
reasonable reader would be expected to understand no more
than that the Claimant was connected with CWTL. Further,
citing Lord Nichols in Bonnick, counsel submitted that:

A The defamatory imputation, while a matter of
importance, cannot be regarded as approaching anywhere
near

the top end of a scale of gravity. The public is weli

12



aware that from time to time senior managers are made
scapegoats.”

25) With respect to the statement that the Claimant was a
“shareholder” in CWTL, it was submitted that this was an easily
made mistake given the fact that the Claimant was a
“subscriber” and was clearly associated with the company.
Moreover, says counsel, the article did not say or suggest that
the Claimant had ever received dividends or any payment from

the company.

Claimant’s Response to the Submissions of the Defendant

26) The Claimant, as has already been noted, submitted that
the natural and ordinary meaning of the words were, and would
lead ordinary right thinking people to the view that: -

% Central Westmoreland Trust Limited
< I had borrowed money

% I had not paid back the money

*

*

» I had borrowed the money

*>

X

I was the sole director
I had not complied with the requests for repayment

> '0 )

%

I acted fraudulently
% I had abused my position

*

X4

I was unfit to represent the people
27) The Claimant’s counsel submitted that, using the definition
of meaning in the passage from Bonnick cited by the Defendant

L)

above, the words are capable of the meaning which the Claimant
alleges and would be so interpreted by the public. But, I also
understand the submission to be that the words must be seen in
the context of allegations of corruption which were rife at the

material time.

13



28) En passant, it is worth noting that while judges must

(I - T

£ 1L« R T o L R N o | e T
igitrituny diiu Caiec J g v

of which judicial notice may be taken, it ought not to be thought
that they are unaware of what is happening in the society in which
we are called to serve. Nonetheless, it seems questionable, in the
course of submissions to assert, without any clear evidence having
been adduced, that all this was taking place about the time the
“Jamaica Labour Party had launched its campaign against the
governing PNP on the basis that the People’s National Party, with
which Blythe was affiliated, as an officer serving as vice-president,
was a corrupt government and indeed, their policies were rife with
scandals. It is within that context that the ordinary reader, “reading
the article once,” in particular the headline “Blythe’s Firm Sued” and
the part of the article which states that “Karl Blythe’s Company” can
be given one and indeed the only one meaning that the apostrophe
“s” conveys, that is that of ownership”. Even more dubious is that
the submission is made as part of the broader submission that the
article cost the Claimant the election to the office of president
within his party, and the possibility of becoming head of the

Government for which no objective evidence was led.

29) In the unreported case of Dennis Chong v The Jamaica
Observer Limited HCV 0000 of 2008, Mangatal J. provided a

very useful and instructive analysis of the issues which arose in
that case and which is relevant in this case. The issues which
need to be canvassed here are meaning, Qualified Privilege and
the Reynolds defence as now clarified and explained in the
later cases and section 2 of the Libel and Slander Act. I shall

look at these issues in turn,

14



3

0) Meanina.
Kodilinye, (“Commonwealth Caribbean Tort Law, 4™ Edition”,
page 229) states:
“In order to succeed in a defamation action, the plaintiff must
establish:

a) That the words were defamatory;

b) That they referred to him; and

¢) That they were published to at least one person other

than the plaintiff himself”,

With respect to b) and c) above there is no dispute in the instant
matter. The only outstanding issue of the three set out above is,
therefore, (a), the meaning of the words. As the learned author
noted, “There are two distinct stages in the exercise of
determining whether words are defamatory. In the first place
the judge must decide whether the words complained of are
capable of being defamatory and then he must decide whether in
fact they are”. He also noted that Bollers J. in Ramsahoye v
Peter Taylor and Co. Ltd. [1964] LRBG page 329 at page 331
adopted the dictum of Camacho C.). in Woolford v Bishop
[1940] LRBG 93 at page 95 where he had said:

“On this aspect of the case, the single duty which devolves
on this court in its dual role is to determine whether the
words are capable of a defamatory meaning and, given
such capability, whether the words are in fact libelous of
the plaintiff. If the court decides the first question in
favour of the plaintiff, the court must then determine
whether an ordinary, intelligent and unbiased person
reading the words would understand them as terms of
disparagement, and an allegation of dishonest and
dishonourable conduct. The court will not be astute to find
subtle mterpretatlons for plain words of obvious and
invidious import”,

15



31) The approach to determining meaning which the above

-1 —_ b LS | SN

citation suggests is refined and restated in the guotation by
Lord Nichols of Birkenhead in Bonnick v Gleaner Co. Ltd. and

Morris cited above. There his lordship had stated:

AR .the court should give the article the natural and
ordinary meaning it would have conveyed to the ordinary
reasonable reader of the Sunday Gleaner reading the
article once. The ordinary reasonable reader is not naive;
he can read between the lines. But he is not unduly
suspicious. He is not avid for scandal. He would not select
one bad meaning where other, non-defamatory meanings
are available. The court must read the article as a whole,
and eschew over-elaborate analysis and also, too literal an

approach.

Kodilinye, in his book cited above, continues:

32)

“Where the words are clearly defamatory on their face,
a finding that they are capable of being defamatory will
almost inevitably lead to the conclusion that they are
defamatory in the circumstances. But where the words
are reasonably capable of either a defamatory or a
non-defamatory meaning, the court must be decided
on what the ordinary reader or listener of average
intelligence would understand by the words”.

In looking at the words which constitute the article in the
instant case, I have formed the view that they are not
defamatory in their “natural and ordinary meaning”. To say
that a person is “sued” or even that a person’s “company” is
sued, is not on the face of it defamatory. Even where words
are not clearly defamatory, on their face, however, a claimant
may still allege an innuendo. Innuendoes are characterized as
being of two types: (a) true (or legal) innuendo; and (b) false

(or popular) innuendo. While it is not necessary for the
1e details of the

16



differences, 1 accept that there is here, a basis at least to
consider whether a faise innuendo arises. This is where there is
a defamatory inference that reasonable persons might draw
from the words themselves. According to Kodilinye, in a false
innuendo, the words are taken to be defamatory on their face,
and, unlike in the true innuendo, there are no special facts or
circumstances known to persons to whom the words are

published.

33) En passant, it should be noted that, as Kodilinye states, it
is of no relevance in deciding whether words are defamatory,
that there was no intention to use the words in a defamatory
sense. See Carasco v. Cenac, [1995] Court of Appeal OECS
Civil Appeal No: 6 of 1994, per Byron J.A. It may be of some
relevance, however, in considering the extent of damages to be
assessed. I accept that the approach to be used for the word
“"meaning” is as appropriately set out by Lord Nicholls in
Bonnick (supra). See also the discussion of “single meaning”

in Charleston and Another v News Group Newspapers

Ltd. [1995] 2 AC 65 discussed further on in this judgment.

34) The Defendant’s counsel has submitted that the Claimant’s
case should fail, either because (a) the words in their natural
and ordinary meaning were not defamatory or because the
defence of Qualified Privilege was available to it. I have already
indicated that in my view the words are not, in their natural and
ordinary meaning, defamatory. However, I believe that taken
as a whole, the article is capable of being defamatory.

17



Exercising my jury function, I wouid also hold that the words are

£
1

)
)

imputation of impropriety on the part of an organization of which
the Claimant was, not just the public face but an integral and
important part, enough for it to be described as “Blythe’s Firm”.
With respect to the Defendant’s counsel’s submission, I would
disagree that it is not an analogous situation to say that if one
speaks of “"Blythe’s party”, one does not mean he is the leader of
the party. For, to use the examples proffered by Defendant’s
counsel, where one speaks of “Bill Gates’ Microsoft” or “Richard
Branson’s Virgin Atlantic”, or “Butch Stewart’s Sandals”, one is
indeed speaking of persons who are so intimately identified with
a company and so dominant in the perception of who the
company is, that the company is rightly treated as being the
alter ego of the individual. Even a reader of the Gleaner “not
avid for scandal” could, in my view, reasonably have read the
article in this way. I accordingly have come to the view that the
article, taken as a whole is clearly capable of being defamatory.

Qualified Privilege

35) The Defendant’s counsel has pleaded that the words in the
article are true in their natural and ordinary meaning, and also
that they are protected by qualified privilege. It has been
demonstrated by the evidence adduced herein that it was not
true that Blythe was a “shareholder” either in fact or in law of

the CWTL. Accordingly, I would also hold that the headline
referring to “Blythe’s Firm” is an incorrect statement of fact. It
is useful to note this but not necessary to deal with this further.

18



36) I now turn to the question of qualified privilege as the

Comimon Law has deveioped this de
Historically, the defence of qualified privilege was available to
defeat a claim for defamation where it was shown that the
publication took place on a “privileged occasion”. In this regard,
there is Lord Atkinson's much quoted dictum from Adam v Ward
[1917] AC 309, 334. There his lordship had said:

"... a privileged occasion is ... an occasion where the person
who makes a communication has an interest or duty, legal,
social, or moral, to make it to the person to whom it is
made, and the person to whom it is so made has a
corresponding interest or.duty to receive it. This reciprocity
is essential."”

The defence in those circumstances could only be defeated by a

finding of malice on the part of the tortfeasor.

37) The law protects the freedom to speak one’s mind as long
as it is not done in a defamatory and dishonest manner that
negatively impacts on the individual whom the statement is
about. The recent development of this area of the law has been
informed by two important principles underlying the concept of
constitutional democracy. These are, respectively, the right of
freedom of expression and the right to protect one’s reputation.
Freedom of expression is, of course, guaranteed by section 22
of the Constitution of Jamaica. That provision was the subject
of comments by Lord Niéholls in Bonnick v Morris and
Others, supra, where he said at paragraph 16:

" section 22(1) of the Constitution of Jamaica

...........

guarantees freedom of expression. This is subject to the
limitations set out in section 22(2). Nothing contained in

19



any law, or done under the authority of any law, shall be
held to be inconsistent with or a contravention of section
22 to the extent that the law makes provision on certain
specified matters. One of these matters is a provision
“which is reasonably required .. for the purpose of
protecting the reputations, rights and freedoms of other
persons”. In the Reynolds case the House of Lords held
that the law relating to qualified privilege as declared in
that case was consistent with article 10 of the European
Convention for the Protection of Human Rights and
Fundamental Freedoms (1953) (Cmd 8969). Although the
wording of article 10 is not identical with the wording of
section 22 of the Constitution of Jamaica, their Lordships
are of the view that the law relating to qualified privilege
as declared in Reynolds is, likewise, consistent with
section 22 of the Constitution. The wording of section 22
is different from article 10, but in this context its effect is

the same.

38) The counterweight to the public interest element is
therefore protection of one’s reputation as that is also of
immeasurable importance. Indeed, As Lord Nicholls himself

said in Reynolds at page 201 A-C:

"Reputation is an integral and important part of the
dignity of the individual. It also forms the basis of
many decisions in a democratic society which are
fundamental to its well-being: whom to employ or work
for, whom to promote, whom to do business with or
vote for. Once besmirched by an unfounded allegation
in a national newspaper, a reputation can be damaged
for ever, especially if there is no opportunity to
vindicate one's reputation. When this happens, society
as well as the individual is the loser. For it should not
be supposed that protection of reputation is a matter of
importance only to the affected individual and his
family. Protection of reputation is conducive to the
public good. It is in the public interest that the
reputation of public figures should not be debased

falsely."

20



39) The evolution of this defence, particularly as it now affects
newspaper publications, has seen the defence morph into a
whole new paradigm where it has been declared to be a
“different jurisprudential creature from the traditional form of
privilege from which it sprang” (See per Lord Phillips M.R. in
Loutchansky v Times Newspapers Ltd. Nos 2-5) [2001]
EWCA Civ. 1805. [2002 GBQ 783). Indeed, as noted by Lord
Carswell in Privy Council Appeal Seaga v Harper (UKPC 90 of

2006) at paragraph 5, it is “still in the process of development”.

His Lordship continued:

"The development of the law s accurately and
conveniently expressed in Duncan and _Neill on
Defamation, 2"! ed (1983), para 14.04: From the broad
general principle that certain communications should be
protected by qualified privilege ‘in the general interest of
society’, the courts have developed the concept that there
must exist between the publisher and the publishee some
duty or interest in the making of the communication.”

40) In the instant case, although the pleadings of the
Defendant do not specifically and in terms, refer to the
"Reynolds defence”, the submissions on behalf of the Defendant
are largely informed by that defence as it has now developed.
It is in the context of Reynolds that this case has to be
considered, particularly in light of the fact that two cases from
this jurisdiction, Bonnick and Seaga, have figured in that
development and its clarification. In that regard, I agree with
Mangatal J’s view expressed in Chong that although not
pleaded, as it represents a development of the Common Law, it

must be considered.

21



41) Lord Carswell in Seaga suggested that the beginnings of

may be seen in the case of Blackshaw v Lord, [1984] 1 QBD
42, a case which he says, “merits more attention than it has
hitherto received” as it “provided the germ of the idea of a
privilege for reports to a wide range of readers or listeners
where the circumstances warrant a finding of sufficient general
public interest”. It therefore set the foundation for the
recognition of the public interest as an element to be
considered in terms of privilege. As the learned law lord put it:
" that it is in the public interest that such statements

should be made, notwithstanding the risk that they may be
defamatory of the subjects of the statements”.

42) In Blackshaw, in which the Court of Appeal rejected a
claim to generic protection for a widely stated category, ‘fair
information on a matter of public interest’ Fox L.J. referred to a

principle stated by Pearson J. in Webb v. Times Publishing
Co. Ltd. [1960] 2 Q.B. 535, 570:

“As the administration of justice in England is a matter of
legitimate and proper interest to English newspaper
readers, so also is this report [of foreign proceedings]
which has so much connection with the administration of
justice in England. In general, therefore, this report is

privileged.”
He said:

"I think that states the principle rather too widely. It is
necessary to a satisfactory law of defamation that there
should be privileged occasions. But the existence of
privilege involves a balance of conflicting pressures. On
the one hand there is the need that the press should be
able to publish fearlessly what is necessary for the
protection of the public. On the other hand there is the
need to protect the individual from falsehoods. I think

22



there are cases where the test of “legitimate and proper
interest to English Newspaper readers” would tilt the
balance to an unacceptable degree against the individual.
It would, it seems to me, protect persons who
disseminate any untrue defamatory information of
apparently legitimate public interest, provided only that
they honestly believed it and honestly thought that it was
information which the public ought to have.” (See
London Artists Ltd. v, Littler [1968] 1 W.L.R. 607,
615).

43) The nascent recognition of the importance of public
interest as it related to the role of qualified privilege in the law
of defamation was eventually to find fuller expression in the

decision of the House of Lords in Reynolds v Times
Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 where it was finally

recognized that a defence on these lines was available to those
who published defamatory statements to the world at large. It
is this interplay between the public interest/freedom of
expression and protection of reputation that is at the heart of
the Reynolds defence, and I adopt Mangatal J’s view, in Chong,
that the law as it evolved in the subsequent cases, is now part

of our law in this jurisdiction.

44) In Reynolds, Lord Nicholls summarised the background
giving rise to the suit in the following terms.

“The events giving rise to these proceedings took place
during a political crisis in Dublin in November 1994, The
crisis culminated in the resignation of Mr. Reynolds as
Taoiseach (prime minister) of Ireland and leader of the
Fianna F&il party. The reasons for Mr. Reynolds'
resignation were of public significance and interest in the
United Kingdom because of his personal identification with
the Northern Ireland peace process. Mr. Reynolds was one

23



of the chief architects of that process. He announced his
resignation in the Dail (the House of Representatives) of
the Irish Parliament on Thursday, 17 November 1994. On
the following Sunday, 20 November, the 'Sunday Times'
published in its British mainland edition an article entitled
‘Goodbye Gombeen Man’. The article was the lead item in
its world news section and occupied most of one page. The
article was sub-headed 'Why a fib too far proved fatal for
the political career of Ireland's peacemaker and Mr. Fixit'.
On the same day the Irish edition of the 'Sunday Times'
contained a three page article headed 'House of Cards'
concerning the fall of the Government. This article differed
in @ number of respects from the British mainland edition.

Mr. Reynolds took strong exception to the article in the
British mainland edition. In the libel proceedings which
followed, Mr. Reynolds pleaded that the sting of the article
was that he had deliberately and dishonestly misled the
Déil on Tuesday, 15 November 1994 by suppressing vital
information. Further, that he had deliberately and
dishonestly misled his coalition cabinet colleagues,
especially Mr. Spring, the Tanaiste (deputy prime minister)
and minister for foreign affairs, by withholding this
information and had lied to them about when the
information had come into his possession. The author of
the article was Mr. Ruddock, the newspaper's Irish editor.”

His lordship at the commencement of his judgment in the House

of Lords also said:

“This appeal concerns. the interaction between two
fundamental rights: freedom of expression and protection
of reputation. The context is newspaper discussion of a
matter of political importance. Stated in its simplest form,
the newspaper's contention is that a libelous statement of
fact made in the course of political discussion is free from
liability if published in good faith. Liability arises only if the
writer knew the statement was not true or if he made the
statement recklessly, not caring whether it was true or
false, or if he was actuated by personal spite or some
other improper motive. Mr. Reynolds' contention, on the
other hand, is that liability may aliso arise if, having regard
to the source of the information and all the circumstances,

24



45)

it was not in the public interest for the newspaper to have
published the information as jt did. Under the newspaper's
contention the safeguard for those who are defamed is
exclusively subjective: the state of mind of the journalist,
Under Mr. Reynolds' formulation, there is also an objective

element of protection.”

Early in his judgment, Lord Nicholls, in discussing the

defence of qualified privilege in the law of defamation
view, indicated why he thought that it was opportune

, In my

to look

more closely at the defence in order to more fully address in a
legitimate and objectively valid way, the competing interests
which must be served in a modern democratic society. He said:

The common law has long recognised the 'chilling' effect of
this rigorous, reputation protective principle. There must

be exceptions. At times people must be able to Speak

and

write freely, uninhibited by the prospect of being sued for

damages should they be mistaken or misinformed. In

the

wider public interest, protection of reputation must then

give way to a higher priority.

He was at pains to point out that the underlying rationale for the

defence of privilege was to be found in public policy. But as he

S

46)

tated in the course of his judgment:

"The circumstances in which the public interest requires a
communication to be protected in the absence of malice
depend upon current social conditions. The requirements
at the close of the twentieth century may not be the same

as those of earlier centuries or earlier decades of
century.”

this

His lordship in Reynolds firmly rejected the invitation of
the defendant Times Newspapers Ltd to develop another

category of privilege which specifically related to ™

political

information” on the basis that it would not provide adequate

protection for reputation. Instead his lordship said:

25



h it would be unsound in principle to distinguish

political discussion from discussion of other matters of
serious public concern. The elasticity of the common law
principle enables interference with freedom of speech to be
confined to what is necessary in the circumstances of the
case. This elasticity enables the court to give appropriate
weight, in today's conditions, to the importance of freedom
of expression by the media on all matters of public

concern.”
47) He thereafter set out a non-exhaustive list of ten factors
which should inform the court’s decision in determining whether
a matter should be considered of “public interest” sufficient to

attract the defence of privilege. He said:

“Depending on the circumstances, the matters to be taken
into account include the following. The comments are

illustrative only.

(1) The seriousness of the allegation. The more serious
the charge, the more the public is misinformed and the
individual harmed, if the allegation is not true.

(2) The nature of the information, and the extent to
which the subject matter is a matter of public concern.

(3) The source of the information. Some informants
have no direct knowledge of the events. Some have
their own axes to grind, or are being paid for their

stories.
(4) The steps taken to verify the information.

(5) The status of the information. The allegation may
have already been the subject of an investigation which
commands respect.

(6) The urgency of the matter. News is often a
perishable commodity.

(7) Whether comment was sought from the plaintiff. He
may have information others do not possess or have not

26



disclosed. An approach to the plaintiff will not always be
necessary.

(8) Whether the article contained the gist of the
plaintiff's side of the story.

(9) The tone of the article. A newspaper can raise
queries or call for an investigation. It need not adopt
allegations as statements of fact.

(10) The circumstances of the publication, including the
timing.”

48) It was in this seminal case, therefore, that the principle of
the availability of privilege for reports to a wide range of
readers and listeners was finally concretely accepted. It was to
find acceptance shortly thereafter in Loutchansky (supra) in
the UK Court of Appeal, and has been specifically approved in
Bonnick v Morris, The Gleaner Company Ltd and Allen and
Jameel and Others v Wali Street Journal Europe Spri
[2005] E.W.C.A. Civ 74. It is to be noted, as Lord Hoffmann
later observed in Jameel, the factors listed by Lord Nicholls
"....are not tests which the publication has to pass. In the hands
of a judge hostile to the spirit of Reynolds, they can become ten
hurdles at any of which the defence may fail”. They are
instruments to assist the court to determine whether the
standard of “responsible journalism” has been attained.

49) According to Lord Carswell in Seaga, what the Appellate
Committee attempted to do and did, in Reynolds, was to
liberalize the concept of privilege by giving it a “level of
elasticity”, adapting the common law test to provide some
protection for what may properly be referred to as “responsible
journalism”, In this regard, “The court is to have regard to all

27



the circumstances when deciding whether the publication of
irticulair materiai was priviieged because of its value to the
public”. It is true that Lord Phillips in Loutchansky (No 2-3)
para 33 and Lord Hoffmann in Jameel at para 46 have
expressed the view that the privilege as now extended by

Reynolds, relates to the publication. At the same time, others,
(Lord Bingham of Cornhill, Lord Hope of Craighead and Lord

Scott of Foscote in the Jameel case), have held to the view
that it is still grounded in the historical duty/interest privilege.

50) In any event, as Lord Carswell said at paragraph 10 of

Seaga, and which is equally applicable to the instant case:

“For the purposes of the present appeal the precise
jurisprudential status of the Reynolds privilege is
immaterial. What is significant is that it is plain in their
Lordships’ opinion that the Reynolds decision was based,
as Lord Bingham of Cornhill said in Jameel at paragraph
35, on a “liberalizing intention”. It was intended to give,
and in their Lordships’ view has given, a wider ambit of
qualified privilege to certain types of communication to the
public in general than would have been afforded by the

traditional rules of law.”

51) I would hold that there can be no doubt in light of the
pronouncements of the Judicial Committee of the Privy Council
in the subsequent cases of Bonnick and Seaga and the House
of Lords in Jameel, that the Reynolds defence, however
characterized, is good law in Jamaica. In that regard, I accept

the dictum of Mangatal J at paragraph 42 of Chong.
" the issues should be analysed based on the

principles of the common law as developed in Reynolds
and as discussed by Lord Nicholls in our own local case of
Bonnick v. Morris and the Gleaner. It is clear that in
Jamaica we have accepted the developments in the area of

libel law, specifically in the arena of qualified privilege as

28



delineated in Reynolds, and therefore it s those common
law principles which should be applied, irrespective of how
the case has been pleaded”.

52) If further support for the proposition that Reynolds is now
good law in this jurisdiction, it may be found in the following
dictum of Lord Hoffmann at paragraph 57 of Jameel:

“In my opinion it is unnecessary and positively misleading
to go back to the old law on classic privilege. It is the
principle stated in Reynolds and e€ncapsulated by Lord
Nicholls in Bonnick which should be applied.”
In a similar vein are the words of Lord Scott in the Jameel case
where his lordship said:

“In my opinion, this appeal presents an opportunity
which your Lordships should take to confirm that the
approach taken in Bonnick v Morris was an approach
which accords with the principles expressed by the

House in Reynolds”,

53) According to Lord Scott, what Reynolds did was to
supplement “the touchstone of reciprocal interest and duty” in
order to provide the protection of qualified privilege where the
circumstances warranted that protection, to statements
published to the world at large. It is, therefore, using the
principles or guidelines suggested by Lord Nicholls in Reynolds
that the court must determine the issue of whether the article
which is being called into question falls within the description of

responsible journalism.

54) In considering the applicability of the law to the instant
case, it is necessary to start by considering, to the extent
relevant, the factors which Lord Nicholls had suggested as

29



being relevant in Reynolds, and which I have already set out

above,

(1) The seriousness of the allegation.

In the instant case, while the allegations in the body of the
article were largely true insofar as it purported to faithfully
reproduce the pleadings in the NHDC against CWTL case, there
were some incorrect assértions that the Claimant was a
“shareholder” of CWTL or that it was "Blythe’s Firm”. The
imputation to be drawn by the “ordinary reasonable reader” is
that the Claimant, by virtue of his position, facilitated the
extending of credit to the benefit *his’ company in the form of a
loan and ‘'Blythe’s firm’ had now to be sued by NHDC for the
money. However, that imputation which I have held arises from
the tenor of the article, while serious, is not, in my view, of the

greatest gravity.

(2) The nature of the information, and the extent to which the
subject matter is a matter of public concern.

Again I find myself in agreement with the assessment of
Mangatal J at paragraph 35 of her judgment in Chong that:

AT [t]he question of the proper functioning of
public officials in government departments and
guestions of transparency, efficiency,
competence, financial prudence and
accountability in relation to expenditure of public
funds are in my view clearly matters with which
the public would have legitimate and justifiable

concern.”

I would hold that in the instant case, the subject matter of the

article in question which focuses in the behaviour of a minister of

30



government in his official position is undoubtedly a matter of

(3) The_source of the information. Some informants have no
direct knowledge of the events. Some have their own axes to
grind, or are being paid for their storijes.

The source of much of the information for the article was the
court documents filed in the Supreme Court and/or the records
of the Registrar of Companies. The evidence discloses that at
the time the article was written; only the Claim Form and
Particulars of Claim had been filed. The Defence which would
have provided details of CWTL's response had not been filed and
this may have been the basis for greater care on the part of the
Defendant in relying on the Court documents. It should,
nevertheless, be noted that while the Claimant disputes the
averments in the cited pleadings, no issue was taken with the
fact that the records referréd to herein, which are public, were
indeed the source and have been accurately followed.

(4) The steps taken to verify the information.

The writer of the article, Barbara Gayle, stated that she made
several attempts to contact the Claimant before the article was
published, but without Success. There is no reason to doubt her

testimony in this regard.

(5) The_status of the information. The allegation may_have
already been the subject of an investigation which commands

respect.

The information was, at the very least, available to those

members of the public who wished to view the files at the
Supreme Court. On the other hand, the imputations which arise

31



could only have been drawn by someone who had made the

the documents in

| PR - - 5 s amem —

connection between the court documents an

L

the Registrar of Companies.

(6) The urgency of the matter. News is often a perishable
commodity.

There does not appear to have been any real urgency that the
article be published on the day it was. While some news may be
perishable there is nothing in the instant case to point to the
view that a delay of a day or two to canvass the response of the
Claimant would have made any difference to the impact of the

story.

(7) Whether comment was sought from the Plaintiff. He may
have information others do not possess or have not disclosed.
An approach to the Plaintiff will hot always be necessary.

As noted above, the writer indicated that she did make several
attempts to contact the Claimant to elicit a comment from him
on the proposed article, but without success. The article was
then submitted for publication in order to meet publication

deadlines.

(8) Whether the article contained the gist of the Plaintiff’s side of
the story.

While the offending article in question did not contain the gist of
the Claimant’s side of the story, the subsequent story published
by the Defendant after discussions with the Claimant, did contain

his denials.

32



(9) The tone of the article. A Newspaper can raise queries or call
for an investigation. It need not adopt allegations as statements

of fact.

The tone of the article itself was not in my view, unduly
sensationalist, but it is fair to conclude that the fact that it was
the lead story for the day and the nature of the banner headline
which was attached to it, was intended to, and did add some
titillation and hence interest which could enhance the damage if

any, done to the Claimant,

(10) The circumstances of the publication including the timing”

The circumstances of the publication, or perhaps more correctly,
the context in which it appeared, was one in which there was a
general concern about the perceived level of corruption in
Jamaica and the extent to which it was existing at all levels of
the society. The issue of possible corrupt or inappropriate and
self-serving behaviour was certainly a very present one in

Jamaica in 2004.

Availability of Reynolds Defence

55) In the very recent United Kingdom Court of Appeal case,
Flood v Times Newspapers Limited [2010] EWCA Civ 804,
the preliminary issue ordered to be tried before the judge,
Tugendhat J. at first instance, was as to the validity of the
defence of qualified privilege. There, as in the instant case, the
alleged libel took the form of publication in both the print media
and on the Internet. Lord Neuberger MR pointed out that the
Reynolds defence draws no distinction between publication in
the print media and on a website, and I make Nno such

33



distinction here. At paragraph 18, he took the opportunity to

explain again, adopting dicta of Lora Hoffmann in Ji

case described by Tugendhat J., in words adopted by Lord
Neuberger MR in the Court of Appeal as, “the most recent and
authoritative statement of the law in relation to Reynolds public
interest privilege”) what was the effect of Reynolds. He noted

that the judge at first instance in that case, had adopted

counsel’s submission that:
® the effect of Lord Hoffmann's explanation of

Reynolds privilege in Jameel [2007] 1 AC 127, was that
it required: ........that the article as a whole should be on a
matter of public interest (at [48]), that the inclusion of the
defamatory statement should be part of the story and
should make a real contribution to it (at [51]), and that
the steps taken to gather and publish the information
should have been responsible and fair (at [53]). In regard
to this last requirement, the following summary in
Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300] was expressly
approved by Lords Hoffman and Scott in Jameel (at [57]
and [136]):

(Per Lord Nicholls at para 23 of Bonnick) 'Stated shortly,

the Reynolds privilege is concerned to provide a proper

degree of protection for responsible journalism when

reporting matters of public concern. Responsible

Jjournalism is the point at which a fair balance is

held between freedom of expression on matters of
public concern and the reputations of individuals.

Maintenance of this standard is in the public interest and

in the interest of those whose reputations are involved. It

can be regarded as the price journalists pay in return for

the privilege." (Emphasis Mine)

It is my understanding from the dicta of Lord Neuberger in
Flood, according to the submission adopted by Tugendhat J and
implicitly accepted by the learned Master of the Rolls in Flood,
that what Lord Hoffmann may be interpreted as having done in
Jameel, is to have distilled from the non-exhaustive list of ten

34



(10) factors set out by Lord Nicholls in Reynolds, three (3)

factors to be present tc determine whether there had been
“responsible journalism” which concept defined the limits of the
availability or applicability of this defence. These were a) that
the article as a whole should be in the public interest; b) that the
defamatory statement should be a part of the story and make a
real contribution to it as a whole and c¢) that the steps taken to
gather and publish the information should have been responsible
and fair. As Lord Nicholls had said in Bonnick, responsible
journalism must find the balance between the right to comment
freely on matters of public importance on the one hand and

concern for the reputation of individuals on the other. Where
that balance is found, the otherwise defamatory article will be
able to avail the defendant of the Reynolds defence.

The Public Interest

56) As I have noted above, in agreeing with the dicta of my
learned sister Mangatal J., the behaviour of elected officials,
and a fortiori, that of cabinet ministers, in relation to agencies
which are within their portfolio responsibility, is without doubt a
matter of public interest. It must also be remembered, as Lord
Hoffmann said at para 49 of Jameel:

"The question of whether the material concerned a matter
of public interest is decided by the judge. As has often
been said, the public tends to be interested in many things
which are not of the slightest public interest and the
newspapers are not often the best judges of where the line
should be drawn. It is for the judge to apply the test of
public interest.”

He continued at para 50:

35



“In answering the question of public interest, I do not think
it helpful to apply the classic test for the existence of a
privileged occasion and ask whether there was a duty to
communicate the information and an interest in receiving
it. The Reynolds defence was developed from the
traditional form of privilege by a generalisation that in
matters of public interest, there can be said to be a
professional duty on the part of journalists to impart the
information and an interest in the public in receiving it.
The House having made -this generalisation, it should, in
my opinion, be regarded as a proposition of law and not
decided each time as a question of fact. If the publication
is in the public interest, the duty and interest are taken to

exist.
57) I believe and so hold that, whether a Minister of
Government had had some, at least informal involvement with
a company in which he had some “interest”, (I use that term in
a non-technical, non-corporate sense), which company had
borrowed large sums of money from a state agency for which
the minister had portfolio responsibility is, almost by definition,
a matter of public interest. This is so especially where there is
a widespread perception of corruption at various levels in

Jamaica.

58) Although the question of whether a matter is in the public
interest, the Court must also be cognizant of the dictum of Lord
Hoffmann at paragraph 51 of Jameel. There his lordship had

said:

“But whereas the question of whether the story as a
whole was a matter of public interest must be decided
by the judge without regard to what the editor's view
may have been, the question of whether the
defamatory statement should have been included is

36



often a matter of how the story should have been
presented. And on that question, allowance must be
made for editorial judgment. If the article as a whole is
in the public interest, opinions may reasonably differ
over which details are needed to convey the general
message. The fact that the judge, with the advantage
of leisure and hindsight, might have made a different
editorial decision should not destroy the defence. That
would make the publication of articles which are, ex
hypothesi, in the public interest, too risky and would

(4

discourage investigative reporting.”

The Court must therefore be alive to the need to make the
distinction so as not to cross over the line to editorial control,
That determination is one which is relevant for the Court in the
instant proceedings where, in my view, the libelous imputation
arises largely because of the screaming headline and the fact
that this was the paper’s lead story which has been disseminated
both locally and overseas,

The inclusion of the Defamato statement
— == 0l] O the Defamatory statement

59) The question of the effect on the article which passes the
public interest test but does contain defamatory material was
addressed by Lord Hoffmann in Jameel at para 51. He said:

“If the article as a whole concerned a matter of public
interest, the next question is whether the inclusion of
the defamatory statement was justifiable. The fact that
the material was of public interest does not allow the
newspaper to drag in damaging allegations which serve
no public purpose. They must be part of the story. And
the more serious the allegation, the more important it
is that it should make a real contribution to the public
interest element in the article.”

37



60) In the classic case, there is some particular averment or

efamatory in meaning towaids

C

e

Cr

to

(e

statement which is foun
the Claimant. In such cases, the court must decide whether
the inclusion of that material in the story makes a real
contribution. In the instant case, there is no “statement” about
the Claimant which in its natural and ordinary meaning is
defamatory on its face. The defamation arises by virtue of the
imputations implicit in the story. Nevertheless, to the extent
that the article mentions the Claimant and purports to set out
the terms of the pleadings in a case in the Supreme Court, such
statements, from which the imputations arise, would seem to

be necessary and integral to the article.

61) The article does contain a factual inaccuracy in that it
alleges that the Claimant was a “shareholder” in CWTL, an
impossibility given that CWTL was a company limited by
guarantee. It seems to me that much of the gravamen of the
Claimant’s complaint arises from this factual inaccuracy as well
as the banner headline of the article which described CWTL as
“Blythe’s firm”. In this regard, the following citation from Lord
Bingham of Cornhill at paragraph 34 of Jameel is relevant:

“But difficulty can arise where the complaint relates to
one particular ingredient of a composite story, since it
is then open to a plaintiff to contend, as in the present
case, that the article could have been published
without inclusion of the particular ingredient
complained of. This may, in some instances, be a valid
point. But consideration should be given to the thrust
of the article which the publisher has published. If the
thrust of the article is true, and the public interest
condition is satisfied, the inclusion of an inaccurate fact
may not have the same appearance of irresponsibility
as it might if the whole thrust of the article is untrue.”

38



62) I am of the view that whether the inaccurate fact is to be
considered to be of importance, is to be determined within the
context of the principles of responsible journalism. In the
instant case, while the statements that the Claimant was a
shareholder in CWTL and that “Blythe’s firm” was sued are
inaccurate, they are not of such gravity as to provide an
overwhelming case for concluding that there is an “appearance
of irresponsibility”. Finally, with respect to this aspect of the
analysis, the comment of Lord Hoffmann at paragraph 62 of
Jameel is apposite and must be borne in ming:

"The fact that the defamatory statement is not
established at the tria| to have been true is not
relevant to the Reynolds defence, It is a neutral
circumstance. The elements of that defence are the
public interest of the material and the conduct of the
journalists at the time.”

Responsible Journalism

63) As is accepted, it is an e€ssential part of the analysis of the
Reynolds defence that the article should stand the test of
“responsible journalism”, a determination as to which is for the
Court to make. I accept that the non-exhaustive list of the ten
factors articulated by Lord Nicholls, provides g3 useful
background against which to consider this principle. 1 have
already considered these in turn above and made some brief
comments as they may be considered to affect the instant case.
But, I also note that Lord Hoffmann at para 58 of Jameel
stated:

39



"1 therefore pass to the question of whether the
newspaper satisfied the conditions of responsible
journalism. This may be divided into three topics: (1)
the steps taken to verify the story, (2) the opportunity
given to the Jameel group to comment and (3) the
propriety of publication in the light of US diplomatic
policy at the time.” (Emphasis Mine)

64) In the instant case, the questions of verification and
opportunity to comment overlap. The writer of the article
indicated in her evidence that she was aware of the suit filed in
the Supreme Court by the NHDC. Indeed, she had taken the
opportunity to check the court files from which she was able to
extract the particulars of the suit against CWTL. She also
contacted and interviewed Mr. Joseph Shoucair, the attorney-
at-law for the claimant NHDC about the law suit which had been
filed and had also researched the records of the Registrar of
Companies in order to verify the status of the company and its
directors. Those records indicated that Claimant, at the
material time, remained a director of the CWTL although it was
now his evidence that he had resigned as a director prior to the
date of the article. Ms. Gayle’s evidence is that there was no
record of that at the Registrar’'s office. The notification of
change of directors or managers in the prescribed form is dated
31 May, 2004 and lodged with the Registrar of Companies on 4
June, 2004. It is also not in dispute that the Claimant remained
on the official letterhead of CWTL, identified as its “initiator”.

65) She further testified that she had made several attempts
to contact the Claimant in order to get his comments on the

submitted the story, bearing in mind the publication deadlines,

(e

40



which article was then published without having secured “the
gist of” the Claimant’s views. It is not in dispute that the
headline placed on an article is not the work of the writer.
Defendant’s counsel also points out that on the day after the
offending publication appeared, and as a result of a
conversation between the Claimant and a representative of the
Defendant, the Gleaner had published a follow-up article which

purported to present the Claimant’s side of the story.

66) In this regard, the Defendant’s counsel’s submissions
state:

R as at the date of publishing, the Defendant was
in fact a director of CWTL, a fact which was clearly
stated in the body of the article and continued to play a
leading role in CWTL’s affairs. CWTL was “initiateq” by
the Claimant in 1993, 4 vyears after he became a
Member of Parliament. This fact was so important to
him that it was carried on the letterhead of the Trust,
in addition to the fact that he is a director. The sole
Purpose was to identify in the minds of people, his
close association with the Trust. Further, in evidence
the Claimant agreed that he was the public face of the

(4

Trust, but not the only one”,

I am not sure that the Claimant’s role in the affairs of CWTL may
properly be described as 3 “leading role”. However, in the
agreed documents there is some evidence that there was
correspondence between the Claimant and NHDC in respect of
the purported loans by the NHDC to CWTL. For example, there
is a letter from the Claimant dated December 20, 2003 to the
NHDC in which the Claimant, signing as “initiator” on the CWTL’s

letterhead states:

41



“At that time we will be in a better position to assess
whether or not the balance owed by allottees as well as
unsold lots would adequately meet CWT’s obligation to
NHDC. Should we determine that there is a shortfall,
CWT_will instruct its lawyers to give you the
undertaking as it relates to the Blue Castle proposed
lots”. (Emphasis Mine)

67) It is necessary to make the following observations. Firstly,
there is no corporate position within an operating company
known as “initiator” which would allow a person, not acting in
an executive capacity, to write in the terms in which this letter
is written. Secondly, there is an implicit, and indeed overt,
acknowledgment that there is a financial obligation owed by
CWTL to NHDC otherwise there would be no need for an
undertaking from CWTL’s attorneys. This acknowledgment is in
direct contrast to the evidence of the Claimant who in his oral
examination rejected any suggestion that there had been any
loan made from NHDC to CWTL and which was outstanding.

I have already spoken to the question of the source of the
information and whether the nature of the source would have led
to an apprehension that there may have been a need to confirm
the allegations contained therein and I do not intend to rehash

that here.

Malice
68) Counsel for the Defendant has, in his submissions, pointed

out that the Claimant has not pleaded malice and that such
must be strictly pleaded and proven. Indeed, Part 69.2 of the
Civil Procedure Rules does state that the claimant must state
that the words were published maliciously. It is my view that

42



such a submission is misconceived because, as Lord Hoffmann

S - —-

sa@id in Jameel, where Reynoids applies, it is no ionger
neécessary to carry out the “two-step” examination of “duty and
interest” and “absence of malice”. The concept of malice is now
to be considered in the context of whether the article
represents “responsible journalism”. As he said at paragraph
46:

“If the publication is in the public interest, the duty and
interest are taken to exist. The Reynolds defence is very
different from the privilege discussed by the Court of
Appeal in Blackshaw v Lord [1984] QB 1, where it was
contemplated that in exceptional circumstances there
could be a privileged occasion in the classic sense, arising
out of a duty to communicate information to the public
generally and a corresponding interest in receiving it. The
Court of Appeal there contemplated a traditional privilege,
liable to be defeated only by proof of malice. But the
Reynolds defence does not employ this two-stage
process. It is not as narrow as traditional privilege nor is
there a burden upon the claimant to show malice to defeat
it.”

69) Williams and Skinner (‘A Practical Guide to Libe] and
Slander”, page 179) have summarised malice in the following
terms:

“1) The fact that the defendant did not believe the
words were true is usually conclusive evidence of
malice;

2) If the Defendant published the words recklessly,
without considering whether they were true or not,
he will be treated as if he knew they were false; but
mere carelessness, impulsiveness or irrationality will
not suffice to prove malice; and

43



3) Even an honest belief in the truth of the words will

b mmiim o Mafamadmemd saibe o ~r : | T,
UL DGV d wTiCiludiiv wiitu Ldlil ULIHITEWIDT JT }J

to have had some dominant improper motive for

publishing them...”
In the instant case no evidence has been presented of the
Defendant having any personal vendetta against the Claimant.
Court’s Decision
70) The Court accepts that the matter upon which the article
sought to comment was a matter of public interest. In my view,
it is not correct to say, as the Claimant’s submission asserts

that:
The issue for this court is not so much as to whether the
contents of the article is a matter of public interest but
whether the “whole thrust of the article was true” in so far
as the conclusion that the ordinary reader would have
come to having read to the article once regarding the
conduct of the public official in lending his
“firm/company...$307 million” at a time when he had
ministerial portfolio over the lending agency.
Rather, with respect, the issues are whether the publication as a
whole is defamatory as understood by the ordinary reasonable
reader of the Gleaner and, if it is, it is @ matter of public interest in
which the Defendant has exercised the principles of responsible
journalism so as to avail itself of the Reynolds defence. The Court
is therefore cognizant of the fact that the determination as to
whether the article, if otherwise defamatory, should be considered
as protected by Reynolds defence, depends upon an assessment of
whether it lived up to the principles of responsible journalism as
determined by the court. There is a balancing act here which the

Court must exercise in coming to a decision.

44



The Headline/ The Lead Article

71) Before setting out the decision at wiiich I have arrived in
light of the principles canvassed above, I wish to consider one
other circumstance in this case in light of a case decided in
1995 in the English House of Lords. I have hitherto expressed
the view that the gravamen of the Claimant’s complaint arises
by virtue of the banner headline which wrongly characterized
CWTL as “Blythe’s Firm” and the Claimant as a “shareholder”
which may have conveyed the imputation that the Claimant
may have had a financial or pecuniary interest in the company
and that company may have benefited from an arrangement
with a state agency for which the Claimant then had portfolio
responsibility. It may be considered that the sting of the libel,
if such it is, arises largely because of these features.

72) Charleston and another Appellants) v. News Grou
Newspapers Limited and another (Resgondents) [1995] 2
AC 65, was a case in which the defendant newspaper had
published an article with a headline and illustrated by photos.
(The case is not on all fours with the instant matter but it is
nevertheless instructive). There the plaintiffs complained of the
meaning which they said was conveyed to a publishee who read
the headline and looked at the picture, but did not read the
article. The question for the court was whether the publication
could bear two meanings: one for that group of readers who
read the headline and looked at the pictures, but did not read
the article, and a second meaning for publishees who read and
looked at all three, the headline, the pictures and the article.,

45



73) It was held that a plaintiff in defamation proceedings may
not arbitrarily spiit off different parts of a pubiication without
good reason. A potentially defamatory photograph was
accompanied by text which should be read with it. It was
accepted that the obviously defamatory headline and
photographs were neutralized by the accompanying text. Lord
Nicholls delivered himself of the following dicta:

“"Newspapers get thicker and thicker. The News of the
World published on 15 March 1992 contained 64 pages.
Everybody reads selectively, scanning the headlines
and turning the pages. One reader, whose interest has
been quickened by an eye-catching headline or picture,
will pause and read an article. Another reader, with
different interests or less time, will read the headline
and pass on, leaving the article unread. What if a
headline, taken alone or with an attached picture, is
defamatory, but the text of the article removes the
defamatory imputation? That is the question of law
raised by this appeal. At first sight one would expect
the law to recognise that some newspaper readers will
have seen only the banner headline and glanced at the
picture. They will not have read the text of the
accompanying article. In the minds of these readers,
the reputation of the person who is the subject of the
defamatory headline and picture will have suffered. He
has been defamed to these readers. The newspaper
could have no cause for complaint if it were held liable
accordingly. It has chosen, for its own purposes, to
produce a headline which is defamatory. It cannot be
heard to say that the article must be read as a whole
when it knows that not all readers will read the whole
article. To anyone unversed in the law of defamation
that, I venture to think, would appear to be the
common sense of the matter. Long ago, however, the
law of defamation headed firmly in a different direction.
The law adopts a single standard for determining
whether a newspaper article is defamatory: the
ordinary reader of that newspaper”.

46



74) The logic of the foregoing, which I adopt here, is that
mereiy because the headiine may convey a defamatory
imputation, will not in and of itself determine whether an article
is to be considered defamatory. The article must of course be
read as a whole or, as it has been put, "the bane and the

antidote must be taken together",

(I wish to note, en passant, the comment made by the
Defendant’s counsel in response to the submission of the
Claimant that “meaning” is to be considered in terms of the
“ordinary, reasonable Jamaican reader”. It was submitted for
the Defendant that the passage in Bonnick cited by the Claimant
ought not to be so interpreted. The underlined section in the
passage above would suggest that the interpretation suggested
by the Claimant is probably correct).

75) In the case under consideration, (Charleston) Lord

Nicholls also continued:

"This is not to say that words in the text of an article
will always be efficacious to cure 3 defamatory
headline. It all depends on the context, one element in
which is the lay out of the article. Those who print
defamatory headlines are playing with fire",

The proper approach therefore always requires the Court to
determine the single meaning which the work as a whole

conveys to the notional “ordinary, reasonable reader”, As lLord
Bridge of Harwich stated in the same case:

"Whether the text of a newspaper article will, in any
particular case, be sufficient to neutralise the
defamatory implication of a prominent headline will
sometimes be a nicely balanced question ....... and will

47



76)

depend not only on the nature of the libel which the
headline conveys and language of the text which is
relied on to neutralise it, but also on the manner in
which the whole of the relevant material is set out and

presented.”

His lordship also quoted the following words from Duncan

and Neill on Defamation:

77)

78)

"In order to determine the natural and ordinary
meaning of the words of which the plaintiff complains it
is necessary to take into account the context in which
the words were used and the mode of publication. Thus
a plaintiff cannot select an isolated passage in an
article and complain of that alone if other parts of the
article throw a different light on that passage.™

I have cited the above to reinforce the proposition that

the law.

notwithstanding the banner headline of the offending article
and the inaccurate statement of fact, the court must
nevertheless consider the whole article and the single meaning
to be attributed thereto. As will be apparent from the
foregoing, Reynolds has forever changed the proper approach
to be adopted in determining whether a publication, whether in
a newspaper or on the Internet, is to benefit from protection of

As Tugendhat J said at para 122 of Flood at first instance,

“In Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] AC
127 the House of Lords reconsidered the weight which

the law accords to protection of reputation and freedom
of the press, and redressed the balance in favour of
greater freedom to publish matters of genuine public

in dicta seemingly approved by the Court of Appeal in the same

case (per Lord Neuberger M.R):

48



interest: Jameel v Wall Street Journal Europe Sprl
[2007] 1 AC 359 paras 35 and 38.”
Similarly, Lord Neuberger M.R. at paragraph 40 of Flood said:

“And, as Lord Bingham of Cornhill put it in Jameel
[2007] 1 AC 359, paragraph 28, Reynolds [2001] 2
AC 127 "carried the law forward in a way which gave
much greater weight than the earlier law had done to
the value of informed public debate of significant public
issues."

79) Flood (supra) was a case in which the Court did have to
weigh the public interest against the responsibility of the
journalism. There, a newspaper report of a police investigation
into the conduct of the Claimant was the product of responsible
journalism on a matter of public interest and so was protected
by the Reynolds privilege. However the failure of the
Defendant to report the Claimant’'s exoneration by the
Independent Police Complaints Commission rendered the
continuing publication of the original report irresponsible and so
not the subject of the privilege.

80) It must be borne in mind that the ten (10) factors
articulated by Lord Nicholls “are not like a statute, nor are they
a series of conditions each of which has to be satisfied or tests
which the publication has to pass” (per Lord Carswell at
paragraph 10 in Seaga supra), the failure at any one of which
would make the privilege unavailable. Thus, for example,
Jameel provides an example where the failure of an article in

respect of one of Lord Nicholls tests, did not deprive the
publication of being able to rely on Reynoids privilege, In his
judgment, Lord Bingham of Cornhill, at paragraph 35 said:

49



81)

AT the Court of Appeal upheld the judge's
denial of Reynolds privilege on a single ground,
discounting the jury's negative findings concerning Mr
Dorsey's sources: that the newspaper had failed to
delay publication of the respondents' names without
waiting long enough for the respondents to comment.
This seems to me, with respect, to be a very narrow
ground on which to deny the privilege, and the ruling
subverts the liberalising intention of the Reynolds
decision. The subject matter was of great public
interest, in the strictest sense. The article was written
by an experienced specialist reporter and approved by
senior staff on the newspaper and The Wall Street
Journal who themselves sought to verify its contents.
The article was un-sensational in tone and (apparently)
factual in content. The respondents' response was
sought, although at a late stage, and the newspaper's
inability to obtain a comment recorded. It is very
unlikely that a comment, if obtained, would have been
revealing, since even if the respondents' accounts were
being monitored it was unlikely that they would know.
It might be thought that this was the sort of neutral,
investigative journalism which Reynolds privilege
exists to protect. I would accordingly allow the appeal
and set aside the Court of Appeal judgment. (My

emphasis)

It seems to me that in the instant case, the Defendant
failed overall to observe the principles of responsible journalism
sufficient to be able to rely on the Reynolds defence. While
the author was not responsible for the banner headline which
captioned the story, the Defendant’s headline was, in my view,
sensational and compromised the public interest which the
story fulfilled. I have also come to that view that the headline
was specifically drafted to attract maximum attention. In
addition, it was factually incorrect to state that CWTL was
“Blythe’s firm”. Further, the factual inaccuracy that he was a

50



“shareholder” exacerbated the defamatory nature of the article.

put pert
adduced as to why publication of the article could not have
awaited consummation of the efforts to secure the Claimant’s

1aps 01 equai importance, no evidence has been

comments.

Nevertheless, I do believe that in considering the issue of the
damages to be awarded against the Defendant, it is also relevant
to consider the Defendant’s behaviour between the time of
publication of the defamatory article and the filing of the claim.
In that regard, the Court has been referred to section 2 of the
Libel and Slander Act and this is considered below.

Section 2 Libel and Slander Act
210N < Linel and Slander Act

82) This provides as follows:

“In any action for defamation, it shall be lawful for the
defendant (after notice, in writing, of his intention to do
SO, duly given, to the plaintiff at the time of filing or
delivering the plea in such action), to give in evidence
in mitigation of damages, that he made, or offered, an
apology to the plaintiff for such defamation before the
commencement of the action or as soon afterwards as
he had an opportunity of doing so, in case the action
shall have been commenced before there was an
opportunity of making or offering such an apology.”

83) Defendant’s counsel recounts evidence which chronicles
events which purport to outline the response of the Defendant
to the Claimant’s stated displeasure at the publication of the
article. It was pointed out that as a result of a discussion
between an employee of the Defendant and the Claimant, a
follow up publication was done to comply with the Claimant’s

51



84)

85)

86)

wishes on February 5, 2006, reporting the Claimant’s

There was a subsequent exchange of correspondence
between the Defendant and the Claimant’s then attorneys-at-
law, Crafton Miller and Company, the terms of which have been
set out above. It ended with the publication of an apology (also
set out above) and a letter from the Defendant explaining why
the apology had been published without the heading suggested

by the Claimant.

It was the submission of Defendant’s counsel that the
publication of the Claimant’s response on February 5, 2004
together with the subsequent apology following the lawyer’s
letter met fully the criteria set out in Nail v. News Group
Newspapers [2004] EWHC (QBD) 893 where the court said (in
a passage also cited by the Claimant’s counsel):

“ .. There is no point in endlessly haggling over or
niggling about size or location of the publication of an
apology. ... I believe that the important elements of the
apology are that it was published quickly after the
proceedings and that it was relatively eye catching”.

On the other hand, Claimant’s counsel submitted that the
manner in which the Defendant had offered to publish the
apology and the delay of fifty-six (56) days in publishing were
inconsistent with any sincerity. The invitation to submit the
terms of an apology with which the Claimant would be satisfied
was inappropriate, although he does not suggest what approach
wouid properiy satisfy the Ciaimant. Further, he says, it ought
not to be accepted as capable of mitigating any damages.

52



Moreover, it was submitted that it was, in any event, also

inconsistent with the REYiNioids deferice. He Characterized the

defence of the Defendant as saying “We did nothing wrong”,

87) I believe that this is a mis-characterization of both the
Defendant’s and the Reynolds defence. The Defendant has
not sought to plead justification nor has there been any
insistence upon the correctness of any fact subsequently proven
or admitted to be incorrect. I hold that the Defendant, in the
circumstances of this Case, may rely upon the apology offered
by virtue of the provision in section 2 of the Libel and Slander
Act, and I shall accordingly take it into account in mitigation in
consideration of damages to be awarded to the Claimant herein

as is discussed .

DAMAGES
88) Murphy, (‘Street on Torts’, 12% edition, page 568-569),
in language which I adopt, says:

"The main function for the tort of defamation is to
compensate the Claimant for his loss of reputation: that is,
the extent to which he is held in less esteem and respect,
and suffers loss of goodwill and association. Damages for
this loss of reputation are at large in respect both of libel
and slander actionable per se...compensation may be given
for insult or injury to feelings. In addition, circumstances of
aggravation and mitigation are important...”

The Claimant has, indeed, suffered some damage. According to
his evidence, his reputation has been negatively affected as
SOme persons have, after the publication of the article, perceived
him in a negative light. It is for the Court to decide the amount
of compensation to which the Claimant is entitled based on the

53



imputations reasonably to be drawn from the publication of the
aiticie. The extent of those damages wiill depend upon the
Court’s views as to the extent of injury to the person’s feelings

including aggravating factors; the extent of the publication and

mitigating factors.

Injury to Feelings
89) It is clear that a claimant is entitled to compensation for

injury to his feelings. He contends that this publication has
caused him stress and embarrassment. He further avers that
he was distressed as people jeered him asking him for some of
the money that he “tief”, and that his family members cried and

feared he would be incarcerated. In McCarey v Associated
Newspapers Limted (No.2)[1965] 2QB 86 at 104, Pearson LJ
in dealing with the elements of damages stated:

“Compensatory damages..may also include the natural
injury to his feelings- the natural grief and distress which
he may have felt at having been spoken of in defamatory

terms....coooens .

Extent of the Publication
90) The extent of publication is relevant to the question of the

quantum of damages. The article complained of was published

in a local newspaper which is also posted on the Internet and so
was accessible to a wide audience including the Jamaican
Diaspora. While this may be a quantitative factor to be taken
into consideration, I would deduce from the dicta of Lord
Neuberger in Flood (supra) that it is not a qualitative factor

which would result in the exclusion of the Reynolds defence.

54



91) Duncan and Neil “Defamation”, at page 137 lists the
LS LSS AIR-RART-1919]] )

main factors to be taken into consideration, as mitigating
factors to reduce the damages. These include:
(1) the reputation of the plaintiff;
(2) the behaviour of the plaintiff towards the defendant
and in the action;
(3) any apology tendered by the defendant;
(4) other facts negativing malice on the part of the
defendant;
(5) sums received by the plaintiff in respect of similar
publications.
For the purposes of the instant claim, it needs only be stated
that according to the evidence, the Claimant seemed to have
enjoyed a good reputation prior to the publication. It must be
remembered, however, that evidence by the Claimant about the
feelings of his relatives or indeed, other members of the public,
is hearsay evidence, as no witness was brought to testify as to
their response to the article, There is, further no basis for the
submission by Claimant’s counsel that the article caused the
Claimant to lose the election for the presidency of the People’s
National Party. Indeed, as was pointed out in the Defendant’s
submission, that election did not take place for some two years
after the publication. Nor is there any empirical data to support
the proposition that he was later denied a cabinet post because
he was identified by The Gleaner as owing money to the NHDC.
Such an appointment is entirely within the prerogative of the
Prime Minister at the time such a nomination is to be made.

55



52 As far as the second mitigating factor is concerined,

jal

nothing turns in this case on any behaviour of the Claimant
towards the Defendant. However, the Court takes account of
the fact that a follow up article was published within days of the
original publication, aimed at providing the Claimant’s side of
the story. Moreover, an apology was published in the
Defendant in terms submitted by the Claimant’s then attorneys-
at-law. That apology sought to clarify the Claimant’s status vis-
a-vis the company, CTWL, in an effort to mitigate some of the
damage done to the Claimant by the original article. While the
Claimant contends that the apology did not come early enough,
it is clear from the correSpondence that at all material times
there were on-going exchanges between the parties in an
attempt to resolve the differences. In my view the fact that an
apology was published, especially one in conformity with
section 2 of the Libeland Slander Act, is to be considered as a

mitigating factor when assessing the damages.

93) Finally, I should note that based upon the evidence
adduced, I can find no indication of malice on the part of the
Defendant. This therefore is also a factor in reducing any

award of damages.

Special Damage
94) I wish to dispose firstly of the matter of special damages

as part of the claim of the Claimant. "Clark and Lindsell on
Torts” [17™ Edn. p. 1144] states that “the special damage
required in an action for slander not actionable per se must

56



involve the loss of some specific thing or temporal advantage

~Soahle GF baina sorimmmta~d ob o cmmemis samdram W [4.Y, NP TR SR
Lapyauil Vi _JCiily esSuiirigted ai g Hiviicy vdaiug. \IFiy i iplidblb)

In The Gleaner Company and Dudley Stokes v. Eric

Anthony Abrahams Privy Council Appeal No. 86 of 2000, the
claimant was able to show that he suffered a loss of earnings

and incurred expenditure for medical treatment for depression
resulting from the publication of the libelous statement by the
defendant. There is no evidence of special damage in the

instant case and none has been claimed or proven.

Aggravated and Exemplary Damages

95) The Claimant in the instant case has also asked the Court

to award him aggravated, exemplary as well as compensatory
damages if the Court finds in his favour. Having considered all
the circumstances, I have formed the view that there is no
legitimate basis to make an award of aggravated or exemplary
damages. My conclusion is based upon the following.

Aggravated Damages

96) Though Lord Devlin first clearly analysed the concept of
“aggravated damages” in compensatory terms in Rookes v
Barnard, [1964] AC 1129, there has continued to be some
confusion about whether aggravated damages have a punitive

or quasi-punitive function. __

According to the England and Wales Law Commission in its

report “Aggravated, Exemplary and Restitutionary

Damages” ([1997] EWLC 247(2) (16 December 1997).

57



Although the precise meaning and function of aggravated
damages is unclear, the best view, in accordance with Lord
Devlin’s authoritative analysis in Rookes v _Barnard,
appears to be that they are damages awarded for a tort as
compensation for the plaintiffs mental distress, where the
manner in which the defendant has committed the tort, or
his motives in so doing, or his conduct subsequent to the
tort, has upset or outraged the plaintiff, Such conduct or
motive aggravates the injury done to the plaintiff, and
therefore warrants a greater or_additional compensatory

sum. (My emphasis)

97) It is also clear on authority that, particularly in defamation
actions, the conduct of the defendant and his legal advisors
after the commission of the tortuous act may give provide a
basis for an award of damages to be increased. In the case of
Sutcliffe v Pressdram Ltd [1991] 1 QB 153 Nourse L.]. gave the

following examples:

“... failure to make any or any sufficient apology and
withdrawal; a repetition of the libel; conduct calculated to
deter the plaintiff from proceeding; persistence, by way of
prolonged or hostile cross-examination of the plaintiff or in
turgid speeches to the jury, in a plea of justification which
is bound to fail; the general conduct either of the
preliminaries or of the trial itself in a manner calculated to
attract further wide publicity; and persecution of the
plaintiff by other means”.

98) The authorities suggest that in order to be eligible for
aggravated damages, the facts must satisfy the “exceptional
conduct test” which requires the court to focus its attention
primarily on the nature of the defendants conduct rather than
the extent of the plaintiffs injury, and to determine that such

conduct merits an enhanced award of damages.

58



99) In Thompson v MPC [1997] 3 WLR 403 the Court of

ppeal used {causing injury to

A [ SO ey Sy | L T I SO S S,
AppEai USEG e 1§08 agygiavatiiig ieatuies
feelings) to refer to the circumstances in which an aggravated
damages award was justified in addition to a basic

compensatory award.

There does not appear to me on the evidence elicited, to be
circumstances which lead me to the view, on a balance of
probabilities, that the Defendant’s conduct was exceptional,
although, by definition, the libel caused "injury to feelings”.

Exemglam Damages

100)  With respect to the claim for “exemplary damages” I have
likewise concluded that there is no basis for such an award.

It is clear from the authorities that exemplary damages are only
to be awarded where the court is satisfied that the damages
given as compensatory damages including, where necessary,
aggravated damages, are not sufficient to compensate the
claimant for his loss and injury. In Rookes v Barnard (supra)
Lord Devlin also articulated the circumstances in which such
damages could be awarded. His Lordship said that based upon a
study of the authorities there were only three categories of cases
in which such an award could be made. These are:

a) Where there was “oppressive, arbitrary or unconstitutional
action by the servants of the government”. He opined that
this did not extend to private corporations.

b) "Cases in the second Category are those in which the
defendant's conduct has been calculated by him to make a
profit for himself which may well exceed the compensation
payable to the plaintiff."

C) A third category in which exemplary damages are
expressly authorised by statute.

59



101) In Rookes Lord Devlin, at p 1228 of the report, had drawn

+

tinm +n tha Aiffaranecs AfF miirmace AF coamnencatory
CiUii LU LT Ui i i Tiilc i Ui pPuUST Ui LUTTTPCIHIOALUI Y

damages and punitive or exemplary damages. He said:

"In a case in which exemplary damages are appropriate, a jury
should be directed that if, but only if, the sum which they have
in mind to award as compensation (which may, of course, be a
sum aggravated by the way in which the defendant has behaved
to the plaintiff) is inadequate to punish him for his outrageous
conduct, to mark their disapproval of such conduct and to deter
him from repeating it, then it can award some larger sum."

102) This characterization of the law on exemplary damages
and in particular the “if, but only if” test has been fully accepted
as a correct statement of law. See for example the case of
Kuddus (AP) v Chief Constable of Leicestershire
Constabulary [2001] UKHL 29 (June 7, 2001) where the dicta
of Lord Devlin were cited with approval by Lord Slynne of
Handley. As noted by Lord Slynne, Lord Devlin had observed at
page 1229: "Everything which aggravates or mitigates the
defendant's conduct is relevant”. I have in this regard looked
at the evidence of the conduct of the Defendant and I can see
nothing in it which may fairly be said to exacerbate the damage

to the Claimant.

103) It seems to me, therefore, that there is no basis for
concluding that basic damages would be inadequate to
compensate the Claimant for the libel and I so hold.

I turn now to consider the appropriate quantum of general

damages to be awarded in this case.

60



Award

104) The Claimant relies heavily on the Abrahams case, which
was decided in 2001 for guidance as to how to quantify the
award of damages. In that case an award of JA$80.7 million
was awarded and the Court of Appeal reduced it to JA$35
million, a figure with which the Judicial Committee of the Privy
Council felt it was not competent to disagree. The Claimant’s
counsel asserts, without adducing any evidence to support it,
that the reputation of the Claimant was greater than that of Mr.
Abrahams in the Abrahams case. It is not clear on what basis
this proposition is made. Certainly, the evidence in Abrahams
was that the claimant there was an international consultant and
was unable to secure any consultancies for a period of about
two (2) years. Moreover, there was other considerable
evidence that the defendants in that case behaved
contumeliously in relation to the prosecution of the case and
sought to continue to defend the libelous averments long after
it had become apparent that they were untrue. It seems clear
that in those circumstances the Court was entitled to make the
award it did, and to include a sum representative of a deterrent
element in the damages. Without more, I cannot accept that
Abrahams provides a comparable case for the purposes of
determining damages and I find it is easily distinguishable.

105) In Chong, Mangatal J accepted that it was appropriate to
consider previous cases and update damage awards based upon
the Consumer Price Index as done in personal injury cases. In
that regard, she considered the award made in the Seaga v

61



Harper case, although she rightly cautioned that each case is

U - Wihkila thara ~n; lha o miimeeal ik Fha seim i e
A% . VViiii LiITiT Laii < iy HUUII\-I VVILlI LiiT Pllll\.—l’.}l\.—, it

must be borne in mind that in the personal injury cases,
comparisons are based upon the reported injuries being similar.
The difficulty therefore is to compare the reputations of
different persons in disparate situations as well as the relative
damage to reputations occasioned by the libel. In Chong
Mangatal J. also considered dicta from the Court of Appeal in
Bonnick where the decision in favour of the claimant at first
instance was overturned by the Appeal Court, but the court,
obiter, indicated that an award of $650,000.00 would have

been appropriate.

106) In Seaga, the successful party, Harper, was awarded by
the Court of Appeal the sum of $1,500,000.00 reduced from
$3,000,000.00. Mr. Harper, at the time the libelous publication
was made, was a Deputy Commissioner of Police and, based
upon the evidence elicited, was in line to be considered for the
post of Commissioner of Police. There was no claim for special
damages. As a deputy police commissioner, it is unlikely that
the reputation at risk was as great as that of a senior minister
of government. However, for purposes of comparison, I believe
that the case may provide some guidance as to the level of
damages which may be appropriate. The award by Brooks J was
made in December 2003 when the re-based CPI was 73.9. In
February of this year the CPI was 167.1. This would mean that
the award of $1,500,000.00 updated would now vyield
$3,391,745.60. Given my view of the relative reputations of a
Commissioner of Police and senior government minister, I do

62



not believe that it would be unreasonable to increase that sum

107) I would also refer to my own unreported oral decision in

Jamaicans for Justices and Carolyn Gomes v New Media

Communications Limited and Others HCV 00280 of 2006.
In that case, the first claimant who is a extremely well-known

Human Rights Activist and the Executive Director of the 2"
Claimant, was said to have accepted donations on behalf of the
second claimant, from ‘“right wing pro-Nazi groups”, an
allegation which was shown to be untrue and would have been
of gravest concern for her and the second claimant’s credibility.
She was awarded $4,500,000.00 for libel in January 2011.
That sum would be marginally updated by less than two per
cent to take account of the March 2011 CPI.

108) In Gladstone Wright v The Jamaica Observer Suit No:
C.L. W 125 of 1999 (unreported) a case now on appeal, a jury
awarded a banker who had been libeled by an article which
suggested that he had been sent on leave from his banking
employment for corrupt banking practices, the sum of
$20,000,000.00 and exemplary or punitive damages of
$10,000,000.00. The writer of the article in that case sought to
justify his allegations based upon his being present in the office
of a banker friend of his who called another banker in Montego
Bay while the Montego Bay banker purportedly had a
conversation with the claimant, which conversation was

f the libelous articie.

i+
overheard by the writer o

63



109) Both the fact that the award was made by a jury and that

it is on appeail, Mmake it an unsare precedent 1o foliow. I
addition, I have already indicated that there is no basis for

exemplary damages in the instant case.

110)  While the gravity of the libelous imputation should not be
understated, the Court has to make a determination based on
the evidence as to the extént of the damage to the reputation
of the Claimant. I do not believe that the nature of the
imputation is at the top end of the gravity scale. Given all the
above, including the mitigating factors supplied by what I hold
to be the generally co-operative behaviour of the Defendant, I
believe that an award of $6,000,000.00 for the Claimant in the
circumstances of this case'represents an appropriate sum and I

so order.

111) I also award costs to the Claimant, to be taxed if not

agreed.

ROY K. ANDERSON
PUISNE JUDGE
May 12, 2011

64



