
I
Privy Council Appeal No. 860/2001

(1) The Gleaner Company Limited and
(2) Dudley Stokes

v.

Eric Anthony Abrahams

FROM

THE COURT OF APPEAL OF JAMAICA
COUNCIL OF LEGAL EDUCATION

'RORMAN MANLEY LA'V SCHOOL LIBRARX - - - - - - - - - - - - - - -
J).W.L MONA, KINGSTON 7 JAM:Al.G.t\...

, JUDGMI:NT OF THE LORDS OF THE JUDICIAL

COMMITTEE OF THE PRIVY COUNCIL,

Delivered the 14th July 2003

Present at the hearing:­

Lord Hoffinann
Lord Hope of Craighead
Lord Hobhouse of Woodborough
Lord Millett
The Rt. Han. Justice Tipping

[Delivered btJ Lord Hoffmalull

Appellants

Respondent

Libel damages: how much is too much?

1. There are two daily newspapers in Jamaica. One is the Daily
Gleaner and the other the Star. The Daily Gleaner is a morning
paper; a broadsheet newspaper of record, with a reputation for good
journalism. The Star is an afternoon tabloid. Although there is said
to be "friendly rivalry" between them, both belong to the first
appellant, the Gleaner Company Ltd. It is a very wen known
company (established in 1848) with substantial interests in
publishing and other activities. Between 1986 and 1992 the second
appellant Dr Stokes was editor in chief of both papers.

2. In September 1987 both papers published libellous articles
about the plaintiff: Mr Abrahams, who had been Minister of
Tourism for Jamaica between 1980 and 1984. They quoted Mr
Robin Moore, an American novelist with Jamaican connections, as
saying that Mr Abrahams, when Minister of Tourism, had taken
bribes from US public relations and advertising agencies in return

.{o-r a~'Ml'J ·1he.rn )Lt((Q.ft'fG Co-t1~;(LC~ -\i>.c p(O(Y\C~l~I)C'" +~.L~l&"A
I~ .



Jamaica. Mr Abrahams immediately commenced proceedings
against the appellants for libel. They pleaded justification and
qualified privilege.

3. For various reasons to which their Lordships will in due course
return, the action took a very long time to come to trial. In an
interlocutory judgment in 1994 the Court of Appeal struck out the
defences on the ground that the defendants were unable to plead any
facts to support them. In 1996 the action was heard by Smith J and
a jury. The only remaining issue was the amount of damages. The
jury heard many days of evidence and the judge gave them a careful
and detailed summing up. After retiring for an hour and a half, the
jury awarded J$80.7 million, which at that time was the equivalent
of £1.2 million.

4. The defendants appealed. The Court of Appeal rejected all
criticisms of the swnming up but nevertheless decided that the
damages were excessive. They set aside the award and substituted
J$35 million, which was at that time the equivalent of £533,000.
The defendants appeal to Her Majesty in Council on the ground that
the damages are still excessive. In particular, they argue that the
Court of Appeal did not have sufficient regard to the inhibiting
effect which so large an award would have upon the exercise of the
constitutional right to freedom of expression.

History

(a) The plaintiff

5. Mr Abrahams comes from a well known Jamaican family. He
was a Rhodes Scholar and past President of the Oxford Union who,
on returning to Jamaica, decided to make his career in tourism. At
the age of 28 he was Chairman of the Jamaica Tourist Board, an
independent statutory body charged with promoting tourism. He
went into politics and, after election to Parliament for East Kingston
in 1980, became Minister of Tourism. In 1984 he resigned as
Minister and went into business as a tourism consultant, though
remaining a Member ofParliament.

(b) The "kickback" scandal

6. The scandal in which Mr Abrahams found himself engulfed in
1987 arose out of an investigation by United States federal
authorities in Connecticut. In 1981 the Jamaican Tourist Board
appointed Young & Rubicam Inc, an American advertising agency,
to mount an expensive advertising campaign in the United States. In
1983 the US Internal Revenue Service, which was investigating Mr
Rob;A Moort.. Cf\ SlU~r·lc.·IO->'\ (5·r ~~ e"~:t.C'~j(W"\o I &";'cd st.~erli '~~lS



papers. They found documents which suggested he had been party
to arrangements by which Young & Rubicam paid a share of their
commission ("kickbacks") to Jamaicans as a bribe for assistance in
obtaining the contract. Young & Rubicam had been paying
substantial sums to a Cayman Island company called Ad Ventures
Ltd which they were purporting to employ as a consultant but which
rendered no services. It was in fact a vehicle for the recipients of
the bribes. Further information came to the authorities as a result of
a mistake on the part of a Young & Rubicam employee who sent
three cheques payable to Ad Ventures Ltd to Mr Arnold Foote, a
prominent Jamaican advertising man, at the address of the Jamaica
Tourist Board in New York. There they came to the attention of the
Board's regional manager and aroused his suspicion.

7. These sources pointed to the involvement of Foote and Moore.
But they did not as yet implicate anyone else. In April 1986 Moore
pleaded guilty to tax avoidance and, as part of the plea bargain,
agreed to assist the federal authorities with their investigation into
the payments by Young & Rubicam. The United States Attorney in
Connecticut empanelled a grand jury to consider indicting YOlUlg &
Rubicam and the other conspirators. Moore spoke freely about his
evidence to the grand jury to Ms Lisa Marie Petersen, a staff writer
on the Advocate of Stamford, Connecticut. She drafted an article
based on what Moore had told her. This contained allegations by
Moore that he had suspected that Mr Abrahams was receiving
bribes.

(c) The publications

8. There followed an unfortunate chapter of accidents. For
reasons tmexplained, Ms Petersen's draft was released to Associated
Press (AP) before it had been published in the Advocate and,
indeed, before she had completed her inquiries. On Wednesday 16
September 1987 she telephoned Mr Abrahams in Jamaica and read
him her draft. He reacted strongly; told her that Moore's story was a
libel and that he, as Minister, had no power to award advertising
contracts. That was a matter for the Jamaica Tourist Board, an
independent body. Ms Petersen took note of his comments and
when her article eventually appeared in the Advocate on Saturday
19 September 1987, it included a balanced account of Moore's
allegation and Mr Abrahams's denial, including his statement:

"1 was minister of tourism. 1 was not on any tourist board
and I had nothing to do with spending money. I didn't award
contracts and any suggestion that I have anything to do with
any kickbacks is highly preposterous."



9. Meanwhile, however, the original draft had been released by
AP on its wire service on 16 September. It was received by the
Star, where Ms Cherice Brown, an experienced sub-editor, decided
that it would be an interesting item to fill a space on her
international page. She did not think it necessary to consult anyone
or check the story with Mr Abrahams or anyone else. Within half
an hour, someone (presumably at the Advocate) told AP that a
mistake had been made and AP sent out a message "killing" the
story. But apparently the correction was not sent to Jamaica.

10. On Thursday 17 September 1987 the Star published the first
article of which complaint is made:

"Stamford, Connecticut

Author Robin Moore says his personal diary and files
contributed to Federal authorities suspicions that New York
business executives paid kickbacks to Jamaican officials for
lucrative tourism promotion contracts.

'All I can say is that I suspected the Minister of Tourism was
exacting a toll', the writer, Robin Moore of Westport told the
Advocate of Stamford in a copyright story published Tuesday.

'Call it a bribe, call it anything you want' said Moore, the
author of 'The French Connection', a novel on drug
smuggling.

The Advocate reported Sunday that Federal authorities in
Connecticut are investigating public relations and advertising
executives suspected of paying Jamaican officials one million
dollars for contracts worth $40 million from 1981-1985.

The Advocate, quoting anonymous sources close to the probe
has said five or six executives of the public relations firm
Ruder Finn and Rotman and the advertising firm Young and
Rubicam are the focus of the investigation.

Officials of both firms have denied any wrongdoing and said
they are co-operating with the investigators.

KEY FIGURE

Moore said on Monday that his files helped lead Federal
agents to suspect that Anthony Abrahams, Jamaica's fonner
Tourism Minister was being paid by American businessmen



Sources close to a federal grand jury have said Abrahams is a
key figure in the investigation, the newspaper said.
Abrahams, however, has not testified before the grand jury
empanelled in New Haven, the Advocate reported.

The newspaper said efforts to reach Abrahams and his
successor, Hugh Hart, during the past two weeks were
unsuccessful, and Hart didn't return telephone calls to his
office on Monday.

Moore, 61, said the notes in his diary are impressions of what
was going on between Abrahams and the United States
companies. The subjects also appeared in letters between
him and friends in Jamaica.

'I have no definitive proof that this ever happened - it was
just a suspicion of mine', Moore said. 'People were talking.
There were certain things everybody knew. There was no
secret about the situation with the (fonner) Minister of
Tourism' .

Moore said IRS agents seized his diary and other documents
in June 1983, when he was being investigated for his part in
phony literary tax shelters. Moore is now awaiting sentence
on his 1986 conviction of evading taxes.

Moore, who has lived in Jamaica periodically for the past 27
years, said that in 198 I he volunteered his services to the
Jamaican government to find advertising and public relations
companies that would help the country's tourist trade.
'I was a sort of self-appointed liaison, although I asked to
help. I said, "Let's try to do something about the image here,
which is very bad at the moment". I did indeed help
introduce the advertising agency of Young & Rubicam to
Jamaica but I certainly had nothing to do with any kickbacks,
if indeed they did happen' .

US Attorney Stanley Twardy Jr. has refused to confinn or
deny the existence of the kickback investigation."

-AP

11. Abrahams saw the article and went to see Dr Stokes. He told
him that he had spoken to Ms Petersen and that she had said that
she would be amending the draft which she had read on the
tcl~none ~nd whidt. Mtl now ~e~ pqblished UTH~me"d"..d in the



,_,,1.\.,,­
~1I"1

i

Star. Dr Stokes said that if he would write a rebuttal, it would be
published in the Star of the following day.

12. Abrahams delivered his rebuttal to the offices of the
newspapers. But the Star did not publish it. Instead, on the
following day, Friday 18 September, under the headline "Robin
Moore: I suspected Jamaica Tourism Minister", the original story
was reprinted in the Daily Gleaner. The only difference was that
the words "People were talking. There were certain things
everybody knew. There was no secret about the situation with the
(fonner) Minister of Tourism" were omitted on the advice of Ms
Donna Smith, a recent law graduate employed by The Gleaner
Company Ltd, who said that they might be libellous. This is the
second publication of which complaint is made.

13. On Saturday 19 September Mr Abrahams's statement still did
not appear but the Daily Gleaner carried an item headed
"Clarification":

"Absolutely no reference was made, or intended to be made,
to the current Minister of Tourism in the headline: 'Robin
Moore: I suspected Jamaica Tourism Minister', in the second
paragraph of the Associated Press (AP) story 'All I can say is
I suspected the Minister of Tourism was exacting a toll, the
writer Robin Moore, of Westport, told The Advocate of
Stamford ... ' which was published on page 2 of yesterday's
Gleaner Sept. 18, 1987."

This article, pointing the finger unequivocally at Mr Abrahmns, is
the third publication for which he sues.
14. Finally Mr Abrahams's statement was printed on page 2a of the
Sunday Gleaner, another sister newspaper, on 20 September 1987.

Effect of the publications

15. The effect of the publications on 18 and 19 September was
sensational. Dr Donald Keith Duncan, a political opponent but also,
as happens in the small political world of Jamaica, an old school
friend, gave evidence at the trial of the scenes at his party
conference, which was taking place that week-end. Everyone was
reading the Star and the Daily Gleaner and discussing the
astonishing news that Mr Abrahams, previously thought to be a man
of integrity, had been revealed to be dishonest. Although the
articles reported only Moore's suspicions, Dr Duncan was sure that
a newspaper with the Daily Gleaner's reputation for responsible
journalism would not have published such allegations unless it was
sure that they were trne. Desnite his nrevions frienrlshin with Mr



Abrahams, he therefore believed the story and, when he eventually
read the rebuttal on the Sunday, dismissed it as self-serving.

16. Mr Abrahams was universally treated with hostility and
contempt. Everyone knew him, so there was nowhere he could go.
He was openly called a thief by a shopper in the supermarket and
taunted in public. Social invitations ceased. No one would do
business with him. He became depressed, withdrawn and prone to
weep. Only a handful ofpeople believed that he was innocent.

(e) Claim and defence

17. Mr Abrahams issued a writ and statement of claim on 23
September 1987. On 2 October the defendants entered an
appearance. But they did not file a defence within the time allowed
by the rules and on 23 October 1987 Mr AbrahmTIs entered
judgtnent in default of defence. The defendants then applied to set
aside the judgment and for leave to file a defence relying upon
justification and qualified privilege.

(f) Mr Gentles

18. By the time the defendants applied for leave to plead
justification, they knew that AP had withdrawn the story. But they
also claimed to rely upon another source. Between December 1980
and February 1983 Mr John Gentles, a man with previous
experience of the catering trade, had been Director of Tourism and
afterwards Chairman of the Jamaica Tourist Board. He was
therefore both Chairman and Chief Executive Officer of the Board
at the time that the Young & RubicaIn contract was awarded. He
left under a cloud: after an investigation, Mr Abrahams, as Minister,
had dismissed him. A company selling goods to the Board had been
found to be controlled by his wife. After his dismissal, he had been
employed by Mr Oliver Clarke, the chairman of The Gleaner
Company Ltd. But in 1987 he was running a hotel in Chicago and
was willing to assist the investigation in Connecticut.

19. Mr Gentles told a representative of the Daily Gleaner that he
could testify that Mr Abrahams had signed contracts and cheques in
the course of corrupt dealings and that he was giving evidence to
this effect to the grand jury. The defendants asked him to put these
allegations on affidavit. It is unclear how willing Mr Gentles was to
commit himself on oath in public: in October 1993 counsel for the
defendants told the Court of Appeal that it had been difficult to
obtain an affidavit from him (Record Vol I p 32) but in evidence at
the trial in 1996 Dr Stokes denied this (Record Vol I p 247). At any



rate, on 18 January 1988 Mr Gentles swore an affidavit which may
be reproduced in full:

"1. My true place of abode and postal address are at 400
East Randolph, Chicago, Illinois, USA and I am a Hotelier.

2. I served as Director of Tourism in Jamaica from about
December 1980 until February 1983. In about the month of
April 1981 I was also appointed Chainnan of the Jamaica
Tourist Board.

3. I have read the words set out in paragraphs 3, 4 and 5 of
the Statement ofClaim filed herein.

4. The words set out in each of those paragraphs are true in
substance and in fact. New York business executives in fact
paid kickbacks to Jamaican officials for lucrative tourism
promotion contracts. Included among these payments were
cheques either made payable to the Plaintiff or negotiated to
the Plaintiff and received by the Plaintiff and further
negotiated by him.

5. It is true that the United States of America federal
authorities in Connecticut are investigating public relations
and advertising executives suspected of making payments to
Jamaican government officials for the award of contracts by
Jamaican agencies to the finns of those executives.
6. The matters involved are currently being investigated by
a Federal Grand Jury in Connecticut aforesaid and I have
given evidence before the said Grand Jury. I was asked to
identify a number ofdocuments and the signatures therein and
these included public relations and advertising contracts and
cheques either drawn by or made payable to the Plaintiff or
negotiated to the Plaintiff and on which the Plaintiff's
signature appeared. I identified the Plaintiffs signature on
those cheques.

7. I am aware that the Plaintiff is a key figure in the Federal
Grand Jury investigation."

20. It is hardly necessary to point out that, as material for a
defence, this affidavit raises far more questions than it answers.
What were the public relations and advertising contracts with
"Jamaican agencies" and what was the Minister of Tourism doing
signing them? If Mr Abrahams was receiving bribes, why was he
drawing cheques; in whose favour and on which account? Whose



signed them? How did Mr Gentles come to see them? The lack of
particularity is striking.

21. This was the only material with which the defendants went
before Edwards J to have the default judgment set aside. The
application was heard on 16 December 1988, more than a year after
the issue of the writ. The judge dismissed it. He said that the facts
proposed to be pleaded could not sustain defences of either
justification or qualified privilege.

(g) The grand jury indictment

22. The defendants appealed and the appeal was not heard until
nearly three years later. Meanwhile, a good deal had happened. On
6 October 1989 the grand jury in Connecticut, after years of
deliberation, delivered itself of an indictment alleging corruption in
various fonns against YOllilg & Rubicam and certain of its
executives, as well as two Jamaicans: Mr Arnold Foote and Mr
Abrahams. These developments were of course widely reported in
Jamaica.

23. Up to that stage, neither the grand jury nor any of the US
investigators had spoken to Mr Abrahams or given him any
opportunity to explain or deny the allegations against him. The
hearings were in secret and the evidence sealed. But almost
immediately after the indictment had been published, an American
lawyer engaged by Mr Abrahams approached the prosecutors and
suggested that they interview him. He made full disclosure of his
bank accollilts. He met the prosecutors and answered their
questions (in Canada, because following the indictment a warrant
had been issued for his arrest in the USA). The prosecutors did not
appear to have any contracts or cheques purporting to bear his
signature because none were produced to him for explanation. The
federal prosecutors visited Jamaica, obtained documents and
interviewed other people there. Contracts with the Tourist Board
were public documents open to inspection. The Cayman Island
authorities, pursuant to a co-operation treaty with the USA, allowed
disclosure of the principals behind Ad Ventures Ltd. No connection
with Mr Abrahams was found.

(h) Disposal of the indictment.

24. As a result of these investigations, the prosecutors agreed to
have the indictment against him dismissed. On 9 February 1990
YOlUlg & Rubicam pleaded guilty. They are an extremely well
known company and the conduct of their executives who had paid
monev to Ad Ventures TJd and others naturallv precipitated an



, .
,f, ~

~~ ! r"., \.- I

f' , , • "

() ;~.{ 1--~

f·: ;.~ ~'1
•. i I t~;

~ '< L"
t -~

~ J.. '.4

i,,, L" \

'- l'-l
')

t - " r \.,';'

~. " \ t:l
• ~ :-,' ; J p4

internal inquiry. They made a statement with their guilty plea saying
that their investigations had revealed no evidence of any payments
to Mr Abrahams. Mr Moore and Mr Foote may have pretended that
he needed to be bribed but they appeared to have kept the money
for themselves.

(i) Persistence in plea of justification

25. The result was that when the appeal against the decision of
Edwards J came before the Court of Appeal in December 1991, the
United States proceedings against Mr Abrahams had been dropped.
The defendants nevertheless persisted in their plea of justification.
And the appeal was successful. The Court of Appeal held (1991)
28 JLR 657 that the defendants were entitled to a trial on both
qualified privilege and justification. On 24 Decetnber 1991 the
Daily Gleaner published the judgment. Under the strapline "True"
it repeated its defence of justification. Mr Abrahams had an
unhappy Christmas. Despite the withdrawal of the American
proceedings, the Daily Gleaner was publicly stating its intention to
prove that he was dishonest. Very few people did not accept this at
face value. Dr Duncan still thought that the newspaper must have
convincing evidence. This is not surprising. It is a rule of
professional conduct that counsel should not make allegations of
fraud or dishonesty unless he has before him "material of such a
character as to lead responsible counsel to conclude that serious
allegations could properly be based upon it": Medcalf v Mardell
[2003] 1 AC 120, 134, per Lord Bingham of Cornhill. Miss
Martinez, another witness called at the trial who was herself a
successful touristn consultant, said that she had been brought up "in
absolute respect" for the authority of the Daily Gleaner.

26. After the publications in 1987, Mr Abrahams's tourism
consultancy business collapsed. No one was willing to do business
with him. Apart from his salary as a Member of Parliament, he "did
not earn a shilling" (Record Vol I p 103) until 1992. His goodwill
as a consultant had depended entirely upon the contacts which he
had made over the years; at school, at the University of the West
Indies, at Oxford, in business and politics. As he said afterwards in
evidence, his contacts were the only capital assets he had. When he
was proclaimed to be dishonest, they all melted away.

(j) The offer of employment

27. In 1992 Mr Abrahams secured a position as a radio talk show
host; an occupation for which commercial integrity is not an
essential qualification. The show was a success. In 1993, Mr
Ahrahams was approached hy the mana{!er of a new radio station



called Power 106 in which The Gleaner Company Limited had a
controlling interest and offered a contract. Mr Abrahams said that he
was unhappy about being employed by a company which was
publicly alleging that he was dishonest. He met Mr Oliver Clarke,
the chainnan of The Gleaner Company Limited. According to the
evidence of Mr Abrahatns at the trial, Mr Clarke said that his best
bet was to take the contract with Power 106. If he did, the Daily
Gleaner would apologise. But he should not expect any damages
and he should realise that if he did not accept the terms, it would be
five years before he would see the end of the matter. Mr Clarke,
who gave no evidence at the trial, was not exaggerating. It took
much longer. But Mr Abrahams refused the offer.

(k) The defence struck out

28. The only particulars of justification offered by the defendants
were the terms of the affidavit ofMr Gentles. It did not appear that
the intervening three years had induced him to be any more
forthcoming about his allegations. Mr Abrahams asked for further
and better particulars; Bingham J refused them. Mr Abrahams
appealed. On 24 January 1994 the Court of Appeal was told by
counsel for the defendants that they were in no position to give any
particulars. They were trying to obtain the evidence which had been
given to the grand jury but that was difficult and might take at least
a year. The Court of Appeal reminded the defendants that Mr
Abrahams had a constitutional right, under section 20(2) of the
Constitution, to a fair trial within a reasonable time. A trial without
particulars of dishonesty would not be fair and to wait another year
would not be reasonable. So they struck out the defence. The
defendants did not appeal against that decision.

(1) A further diversion

29. That left only the assessment of damages. But the defendants
made a further application before the case could come to trial. They
issued a third party notice to join AP as a defendant. AP objected,
pointing out that the terms of their contract with the Gleaner
Company Lilnited provided that no one was obliged to print their
material and that they gave no warranty as to whether it would be
considered libellous. Mr Abrahams also objected, saying that to
join AP, who seemed to have a good defence, would only delay his
action against the defendants, whom the Court of Appeal had held to
have no defence. Counsel for the defendants told the judge that Mr
Abrahams was opposing the joinder of AP because he was afraid
that the evidence given to the grand jury would be disclosed. Mr
Abrahams not unreasonably regarded this as a repetition of the libel.
He said that he had no ohjection to the disclosure of the QTand jury



evidence. On 25 November 1994 Ellis J set aside the third party
notice and early in 1995 an order was made for the assessment of
damages.

(m) The apology

30. On 9 July 1995, when there appeared to be no way of avoiding
the assessment, the Star and the Daily Gleaner published articles
headed "Apology". No attempt had been made to negotiate the
wording with Mr Abrahams in advance:

"In September 1987 the story of which complaint is made
concerning Mr Anthony Abrahams, former Minister of
Tourism of Jamaica, came from The Associated Press of the
United States, in the ordinary and regular course of business.
At that time we honestly believed the information to be true
and accurate considering the usually reliable source from
which it came. This agency has supplied us with material
suitable for publication over a number of years and is
responsible and reputable.

Accordingly, we published the information in the issue of the
newspaper of the 18th September 1987. We were sued by
Mr Abrahams in libel and in our defence we pleaded
justification and qualified privilege, sincerely and innocently
believing that we could obtain the evidence to support these
defences. As it turned out the Court of Appeal dismissed
these defences since the evidence was not forthcoming. We
now realise that we cannot sustain these allegations.
Accordingly we hereby withdraw the allegations.

In the circumstances we tender our sincere apologies to Mr
Abrahams and are very sorry for any embarrassment or
discomfort arising from the article."

(n) The trial

31. The trial took place a year later, in May, June and July 1996.
The defendants gave notice of the matters upon which they intended
to rely upon in mitigation of damages. The first was that they had
published a "full and ample apology". A second was that AP was a
"responsible and reputable news agency". The third was that the
grand jury in Connecticut had presented an indictment. And the
fourth was that the defendants had made Mr Abrahams "reasonable
offers of employment" in an associated company. That was
presumably the offer ofa contract with Power 106.



32. Mr Abrahams pleaded no special damage, such as loss of
particular earnings, but gave evidence in support of an award of
general damages which took loss of earnings into account. He said
that in 1987 his business as a tourism consultant was prospering and
seemed about to take off. He hoped to make real money. Instead,
for five years he earned nothing and then had to take up a different
occupation.

33. In addition, Mr Abrahmns called medical evidence about the
effect on him of the ostracism and hwniliation he had suffered. He
had, for example, been thrown out of the offices of a potential client
and searched by his security officers. At one stage he felt unwilling
to go out of doors. An eminent psychiatrist deposed that he had
suffered both physiological and mental damage; the aggravation of
asthma and diabetes, development of obesity through inertia;
damage to his self-esteem. Dr Duncan said that when he met him
after a long interval he was shocked at what he looked like.

34. The evidence given by Dr Stokes at the trial made it clear that
the "full and ample apology" was by no means an admission that he
had been in error. Not at all. Cross-examined as to how anyone
could have accepted the affidavit of Mr Gentles as sufficient
material upon which to destroy a man's reputation, he said:

"The first reason is that Mr Gentles made it abundantly clear
that he identified plaintiffs signature on these cheques (and if
my memory serves me right the indictment was still in place).

The reason why is because I would personally want to see the
cheques. In other words, unless I personally saw the cheques
I think it was reasonable to maintain that Abrahams was
guilty."

35. The judge gave the jury a standard direction, in accordance
with English law as laid down in Rookes v Barnard [1964] AC 1129
and Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027 on the
circumstances in which they could award exemplary damages. The
jury stated in their verdict that they did not award exemplary
damages. On general compensatory datnages, the judge directed the
jury (Record Vol I p 486) that the award should be reasonable and
proportionate:

"You should ensure that any award you make is proportionate
to the damage which the plaintiff has suffered as a result of
the libel, and is a sum which is necessary to award him so as
to provide adequate compensation and to re-establish his
reputation. "



36. He told the jury that they were entitled to have regard to the
evidence of loss of earnings and the evidence of actual physiological
and psychiatric damage which Mr Abrahams had suffered. In
aggravation of the compensatory damages, they were also entitled to
have regard to the persistence in the plea ofjustification until it was
struck out; indeed, to the evidence of Dr Stokes which made it clear
that notwithstanding the absence of any particulars, he would still
have wished to maintain that plea at the trial. In the circumstances,
they were entitled to regard the "apology" as insincere. Likewise,
they were entitled to regard the tenns upon which Mr Oliver Clarke
offered Mr Abrahams employment with Power 106 as
contemptuous. The jury awarded J$80.7 million.

(0) The Court of Appeal

37. The defendants appealed. During 1997 they issued six
summonses for extensions of the time within which to file the record
and another four during 1998. In October 1999 they filed
supplementary grounds of appeal. The appeal was eventually heard
between October 1999 and February 2000. Judgment was given on
31 Jilly 2000.

38. The defendants made several criticisms of the summing up,
particularly about the directions as to the regard which the jury
could have to loss of earnings and injury to health as elements in
general damages. They were all rejected by the Court of Appeal
and have not been pursued before their Lordships' Board. The
judges of the Court of Appeal all agreed that there was ample
evidence on which the jury could award aggravated damages. Forte
P said that there was "abundant evidence of malice in the
appellants' qualified apology offered so long after the publication
and the persistence in the plea of justification". Harrison JA said
that there was evidence of "clear instances of humiliation which
must have caused [the plaintiff] immeasurable stress". Langrin JA
said that the case had "outrageous features" which put it in a class
by itself. Nevertheless, they decided that J$80.7 million was simply
too much. Forte P said that, given the provisions relating to freedom
of speech in section 22 of the Constitution, the award was in excess
of the amount reasonably required to protect the plaintiffs
reputation. The Jamaican Court of Appeal does not have the power
conferred upon the English Court of Appeal by section 8(2) of the
Courts and Legal Services Act 1990 and the Civil Procedure Rules
to substitute an award of damages for a sum awarded by the jury
which it considers to be excessive. Except by consent, it can only



agreed that the Court of Appeal should be at liberty to substitute
what they considered to be an appropriate sum. So the Court
substituted an award of J$35 million.

Submissions before the Board

39. The chief submission of Lord Lester of Herne Hill QC, who
appeared for the appellants before their Lordships' Board, was that
the Court of Appeal had insufficient regard to the constitutional
provisions to which Forte P referred. But before coming to the
constitutional aspect of the matter, their Lordships address some
more general questions about libel damages.

(a) Exemplary and compensatory damages

40. The plaintiff had cross-appealed against the refusal of
exemplary damages; the cross-appeal was unanimously dismissed
and has not been pursued before their Lordships' Board. In
dismissing the cross-appeal, Forte P said:

"Nevertheless I should add that the sum of $35 million which
I would substitute for the jury's award is in my view
sufficient to achieve the purpose of punishing the appellants
and deterring others from behaving in the manner in which the
appellants acted in this case."

41. Lord Lester complains that this passage indicates that Forte P
did not understand the distinction between punitive and
compensatoI)' damages and wrongly introduced a punitive element
into his substituted award of J$35 million. Their Lordships reject
this submission. In their opinion Forte P's observation reflects an
entirely orthodox view of the dual ftmction of compensatory
datnages. Ever since the distinction between compensatory and
exemplary damages was formulated by Lord Devlin in Rookes v
Barnard [1964] AC 1129 it has been recognised that compensatory
damages may also have a punitive, deterrent or exemplary function.
What distinguishes exemplary damages for the purpose of the
Rookes v Barnard dichotomy is that they do not have a
compensatory function. Lord Devlin made this dear when he said
(at p 1228):

"In a case in which exemplary damages are appropriate, a
jUI)' should be directed that if, but only if, the sum which they
have in mind to award as compensation (which may, of
course, be a sum aggravated by the way in which the
defendant has behaved to the plaintiff) is inadequate to punish
him for his outrageous conduct, to mark their disapproval of



such conduct and to deter him from repeating it, then it can
award some larger smn."

42. This passage has fonned the basis of numerous similar
statements in later cases (see, for exmnple, Sir Thomas Bingham
MR in John v MGN Ltd [1997] QB 586, 619). In the case of any
tort, liability to pay dmnages as compensation for loss or harm is
capable of having some deterrent or exemplary effect and tIns is
particularly true of defmnation; first, because it is an intentional tort
and secondly because the conduct of the defendant is capable of
aggravating the damages. It is true that in Broome v Cassel & Co
Ltd [1972] AC 1027, 1077 Lord Hailsham of St Marylebone LC
said that compensatory and exemplary dmnages were "as
incompatible as oil and vinegar" but most judges have accepted that
in many cases the two purposes are inextricably mixed. The
monetary value which a society places upon reputation and freedom
from unjustified shame and humiliation is bound to be a
conventional figure. The higher it is set, the greater the deterrence.

(b) The guest for uniformity and moderation

43. In England, until quite recently, it was not considered
appropriate to tell the jury more about the aITIount of damages which
it would be appropriate to award than could be conveyed by general
words like "fair compensation" or "moderate". No figures were
mentioned. But judicial concern about very large and sOlnetimes
capricious awards led to, first, a change in the law (section 8 of the
Courts and Legal Services Act 1990) which gave the Court of
Appeal power to substitute its own figure for an award wruch it
considered excessive and, secondly, a change in practice by which
judges gave juries more precise guidance about the appropriate level
of damages.

44. Three ways of giving the jury guidance on the amount of the
award have been canvassed in the recent authorities. First, to give
them a reminder about the purchasing power of money: how much
income a given capital sum could produce if invested, the cost of a
motor car, a holiday and so forth. Secondly, to suggest a
comparison with awards in other libel cases. Thirdly, to lnake a
comparison with awards of general damages in personal injury
cases.

(i) The purchasing power of money.

45. Reminders of the purchasing power of money were
recommended by the Court of Appeal in Sutcliffe v Pressdram Ltd
11991J 1 Q.B 153 and have heen the practice in England ever since:



see Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) Ltd [1994] QB
670, 696; John v MGN Ltd [1997] QB 586, 608. In the present
case, Smith J told the jury that they should consider the purchasing
power of the award which they made.

(ii) Awards in other libel cases

46. Comparisons with other libel awards were rejected in
Sutcliffe's case as more likely to cause confusion and waste of time
than to assist. For similar reasons, the Court of Appeal in Ward v
James [1966] 1 QB 273, 301-302 emphatically rejected the
suggestion that greater uniformity in awards of general damages in
personal injury actions could be achieved by telling juries of awards
in other cases. (Instead, the Court of Appeal abolished juries in
such cases.) But the question was reconsidered by the Court of
Appeal in Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) Ltd [1994]
QB 670, after the 1990 Act allowed the Court of Appeal to make its
own awards in cases in which that of the jury had been held to be
excessive. The Court of Appeal said that article 10(2) of the
European Convention on Human Rights, which required that any
restrictions on freedom of speech should be "prescribed by law" and
"necessary in a democratic society", required that awards of
damages for libel should be more controlled and predictable than
they were. Leaving the award to a unguided jury and refusing to
interfere unless the damages were such that "no twelve men could
reasonably have given them" might not comply either with the
principle of legal certainty or the requirement of proportionality.
Their view was later confinned by the European Court of Human
Rights in Tolstoy Miloslavsky v United Kingdonl (1995) 20 EHRR
442 in which an award of £ 1.5 million by a jury under the pre­
Rantzen regime was held to be excessive having regard to the
absence ofany judicial guidance.

47. Rantzen's case therefore made two changes in the law. First,
juries should still not be told of awards made by other juries but
could be referred to awards made by the Court of Appeal in the
exercise of its new powers. Neill LJ said [1994] QB 670, 694 that
over time the decisions of the Court of Appeal would provide a
corpus to which reference could be made and which could provide a
norm. By the time of Kiam v MGN Ltd [2002] 3 WLR 1036, nine
years later, the corpus amounted to six cases. Secondly, the Court of
Appeal decided that in future the awards of juries would be
subjected to "a more searching scrutiny" than in the past. The
question, in relation to compensatory damages, would be:



,,;1.\..'...
¥

I'

"Could a reasonable jury have thought that this award was
necessary to compensate the plaintiff and re-establish his
reputation? ([1994] QB 670, 692)."

48. Since then, English juries have been referred to Court of
Appeal awards in other cases, although, as Neill LJ himself foresaw
in Rantzen 's case, the practice is not without some danger of tilue­
consuming and inconclusive arguments before the jury about the
facts of other cases and the extent to which other awards are truly
comparable. In Kiam's case ([2002] 3 WLR 1036, 1054) Simon
Brown LJ made some eminently practical suggestions about how to
deal with this problem and ensure that generally speaking counsel
avoided reference to comparables and left the detailed guidance on
figures to the judge.

(iii) General damages in personal injury cases

49. Reference to awards in personal injuries cases is far luore
controversial. It was advocated as a legitimate comparison by
Diplock LJ in McCarey v Associated Newspapers Ltd (No 2) [1965]
2 QB 86, 109-110 but rejected by Lord Hailsham of St Marylebone
LC in Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027, 1070-1071 and
by the Court of Appeal in Rantzen's case [1994] QB 670, 695. In
John v MGN Ltd [1997] QB 586 the Court of Appeal reversed itself
and since then juries have regularly been told to have regard to
awards of general damages (for pain, suffering and loss of amenity)
in personal injury actions. These are thelTIselves conventional
figures: the current scale was fixed by the Court of Appeal in Hei! v
Rankin [200]] QB 272 and runs to a maximum of £200,000 for the
most catastrophic injuries. As a result, Eady J said in Reed & Lillie
v Newcastle Borough Council [2002] EW HC 1600 (QB) at paras
1547-1551 that there is now a ceiling of £200,000 for compensatory
damages in libel cases.

50. Their Lordships express no view on the current practice in
England. But the matter is clearly one on which different opinions
may be held. The arguments in favour of comparison tend to stress
the moral unacceptability of treating damage to reputation as having
a higher "value" than catastrophic damage to the person. It is
however arguable that the assessment of general damages in both
personal injury and libel cases is far more complicated than trying to
"value" the damage; an exercise which everyone agrees to be
impossible on account of the incommensurability of the subject­
luatter. Other factors enter into the calculation. Personal injury
awards are almost always made in actions based on negligence or
breach of statutory duty rather than intentional wrongdoing.



funds or by insurers under policies which are not very sensitive to
the claims records of individual defendants. The cost is therefore
borne by the public at large or large sections of the public such as
motorists or consmners. The exemplary and deterrent elements in
personal injury awards are minimal or non-existent. On the other
hand, the total swns of cOlnpensation paid for personal injury are
very large. They have an effect on the economy which libel
damages do not. The amounts of the awards in personal injury
actions therefore depend to some extent upon what society can
afford to pay victims of accidents over and above compensation for
the actual financial loss they have suffered. As Lord Woolf MR
said of general damages in personal injury cases in Heil v Rankin
[2001] QB 272, 297:

"Awards Inust be proportionate and take into account the
consequences of increases in the awards of damages on
defendants as a group and society as a whole."

51. Once it is appreciated that the awards are not paid by
individual defendants but by society as a whole or large sections of
society, there are also considerations of equity between victims of
personal injury which influence the level of general datnages.
Compensation, both for financial loss and general damages, goes
only to those who can prove negligence and causation. Those
unable to do so are left to social security: no general damages and
meagre compensation for loss of earnings. The unfairness might be
more readily understandable if the successful tort plaintiffs
recovered their damages from the defendants themselves but makes
less sense when both social security and negligence damages come
out of public funds. So any increase in general damages for
personal injury awarded by the courts only widens the gap between
those victims who can sue and those who cannot.

52. In addition, as Sedley LJ pointed out in Kiam v MGN Ltd
[2002] 3 WLR 1036, 1057, once one treats awards of general
damages as simply an unsophisticated attempt to place a value upon
misfortune, all kinds of anomalies appear. He drew attention to the
maximwn of £7,500 for a claim for bereavement set by section
IA(3) of the English Fatal Accidents Act 1976, which not
infrequently constitutes the sole claim for the death of a child and
provokes outraged headlines deploring a law which places so low a
"value" upon a child's life.

53. Few of these considerations of equity and policy apply to
awards in defamation cases. On the other hand, defamation cases
have important features not shared by personal injury claims. The



effective and necessary deterrent. The deterrent is effective
because the damages are paid either by the defendant himself or
lUlder a policy of insurance which is likely to be sensitive to the
incidence of such claims. Indeed, the effectiveness of the deterrent
is the whole basis of Lord Lester's argument that high awards will
have a "chilling effect" on future publications. Awards in an
adequate amolUlt may also be necessary to deter the media from
riding roughshod over the rights of other citizens. In Kiam 's case
Sedley LJ said at p 1058:

"[I]n a great many cases proof of a cold-blooded cost benefit
calculation that it was worth publishing a known libel is not
there, and the ineffectiveness of a moderate award in
deterring future libels is painfully apparent ... Judges, juries
and the public face the conundrum that compensation
proportioned to personal injury damages is insufficient to
deter, and that deterrent awards make a mockery of the
principle of compensation."

54. The remedy suggested by Sedley LJ to preserve the purity of
the distinction between compensation and punishment was a revival
of the prosecution for criminal libel. But some might feel that so
drastic an intervention by the state in regulating the conduct of the
media had other disadvantages. They might prefer instead to
compromise the purity of the distinction and see practical wisdom in
what Lord Wilberforce said in Broome v Cassel & Co Ltd [1972]
AC 1027, 1114:

"It cannot lightly be taken for granted, even as a matter of
theory, that the purpose of the law of tort is compensation,
still less that it ought to be, an issue of large social import, or
that there is something inappropriate or illogical or anomalous
(a question-begging word) in including a punitive element in
civil damages, or, conversely, that the criminal law, rather
than the civil law, is in these cases the better instrument for
conveying social disapproval, or for redressing a wrong in the
social fabric, or that damages in any case can be broken down
into two separate elements. As a matter of practice, English
law has not committed itself to any of these theories; it may
have been wiser than it knew."

Oil and vinegar may not mix in solution but they combine to make
an acceptable salad dressing.

55. In addition, as this case amply illustrates, there are other
differences between general damages in personal injury cases and



must be sufficient to demonstrate to the public that the plaintiff's
reputation has been vindicated. Particularly if the defendant has not
apologised and withdrawn the defamatory allegations, the award
must show that they have been publicly proclaimed to have inflicted
a serious injury. As Lord Hailsham of St Marylebone LC said in
Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027, 1071, the plaintiff
"IUust be able to point to a SUIU awarded by a jury sufficient to
convince a bystander of the baselessness of the charge".

56. A second difference is that in an action for personal injury it is
usually not difficult for the plaintiff to prove that his injury caused
inability to work and consequent financial loss. Loss of earnings is
therefore recoverable as special damage and ordinarily, in cases of
grievous injury, constitutes by far the greater part of the award.
Likewise, the expenses of care, nursing and so forth are recoverable
as special damage. They do not constitute a factor in the assessment
of general damages. In defamation cases, on the other hand, it is
usually difficult to prove a direct causal link between the libel and
loss of any particular earnings or any particular expenses.
Nevertheless it is clear law that the jury are entitled to take these
matters into account in the award of general damages. The strict
requirements of proving causation are relaxed in return for
lTIoderation in the overall figure awarded. In the present case, in
which Mr Abrahams was unable to find any remunerative
employment for five years, loss of earnings must have played a
significant part in the jury's award.

Criticisms of the Court of Appeal

57. The directions given by the judge to the jury and the award of
the jury are not strictly in issue in this appeal because the Court of
Appeal set the award aside. The criticisms are of the substituted
award by the Court of Appeal. But the judges did express views on
how the jury should be directed and the test for deciding whether an
award was excessive, on both of which it is appropriate for their
Lordships to comment.

(a) Other libel awards

58. Forte P was unwilling in general to allow the jury to be
addressed by COllilSel about first instance awards in other
defamation cases. He said that the variables were too many to be
"conducive to making worthwhile comparisons". In holding this
opinion he followed the consistent views of the English Court of
Appeal in Rantzen's case ([1994] QB 670, 694) and John's case
([1997] QB 586, 611-612) and their Lordships do not think that his
nI1ing is open to criticism. As for the English practice of allowing



:I;
r
I

reference to awards made by the Court of Appeal itself, Forte P
pointed out that the power to make a substituted award, which had
allowed the development in England of such corpus of authority as
there was, did not exist in Jamaica. Only because the parties had
consented to a substituted award was this "the first opportunity for a
long time" for the Court of Appeal to make one. Both Forte P and
Harrison JA were willing in principle to accept the possibility of
reference to Court of Appeal awards but, for the moment, the
material did not exist.

59. In fact the judge had allowed counsel for the defendants to
refer to two other awards in Jamaica, but commented to the jury:

"Comparison with other awards is very difficult, because the
circwnstances of each libel case are almost bound to be
different. You are not going to find two cases with the factors
the same, and indeed this fact was borne out in Mr George's
[for the defendants] and Mr Spaulding's [for the plaintiff]
addresses to you."

60. In explaining his decision to set aside the jury's award, Forte P
did say that it was "phenomenal" and "multiple times any award
ever granted in Jamaica in these type of cases". This extremely
limited use of previous awards (which have in Jamaica been of
relatively modest amounts) is understandable. The appellants
complain that he did not make further reference to earlier awards in
arriving at the substituted figure of $35 million, which was also
many times larger. But their Lordships see no merit in this criticism.
It is inherent in the fixing of damages of this kind that it will be

ilnpossible to produce a formula which explains why so many tilnes
earlier awards is sufficient but double that amount is too much.

(b) Personal injury awards

61. The judge made no reference to personal injury awards. Forte
P thought that they might be a "general guide" but that the present
case was too far removed from any personal injury case cited for a
comparison to be of any value. But Harrison and Langrin JJA did
not think that any rational assistance could be obtained from theln.
Similar views were expressed by McKay J in Television New
Zealand Ltd v Quinn [1996] 3 NZLR 24, 47 and the Irish Supreme
Court in Proinsias de Rossa v Independent Newspapers pIc [1999]
4 IR 432.

62. The appellants subtnit that the rejection of guidance from
personal injury awards was an error of law. As will be apparent
rrom the earlier discussion) their T.ordships consider that this is a



matter open to legitimate differences of opinion. They do not think
that any question of legal principle is involved. Whether a link
should be established between defamation awards and personal
injury awards is a question of policy. General datnages in personal
injury cases are, as their Lordships have pointed out, conventional
figures influenced by the overall amount which a society considers it
reasonable to pay in compensation to accident victims and fairness
between successful tort plaintiffs and other accident victims on state
benefits. Defamation awards, on the other hand, are also
conventional figures, but influenced (among many other things) by
society's views on the need to use private litigation as a means of
controlling irresponsible behaviour by the media. It is not the
practice of the Board to take a view on these matters. In Australian
Consolidated Press Ltd v Uren [1969] 1 AC 590, 644 Lord Morris
of Borth-y-Gest explained why the Board declined to interfere with
the decision of the High Court of Australia not to review its
jurisprudence on exemplary damages in the light of Rookes v
Barnard [1964] AC 1129:

"[I]n a sphere of law where its policy calls for decision and
where its policy in a particular country is fashioned so largely
by judicial opinion it became a question for the High Court to
decide whether the decision in Rookes v Barnard compelled a
change in what was a well settled judicial approach in the law
of libel in Australia. Their Lordships are not prepared to say
that the High Court were wrong in being unconvinced that a
changed approach in Australia was desirable."

63. In the present case likewise, the law in Jamaica before John's
case was as settled as it had been in England. No references were
made to awards in personal injury cases. Their Lordships are not
willing to say that the Court of Appeal was wrong in considering
that in Jamaica no change was desirable. They were entitled to hold
the opinion that a conventional figure established for an award
performing one social function was no guide to what should be the
conventional figure for an award performing a different social
function.

(c) The test for deciding whether an award is excessive.

64. The test for excess propounded by Neill LJ in Rantzen's case
("Could a reasonable jury have thought that this award was
necessary to compensate the plaintiff and re-establish his
reputation") was founded upon article 10(2) of the European
Convention on Human Rights and particularly the requirement that
the award should be "necessary in a democratic society". The
lan~llage of section 22 of the Jamaican Constitution. which reCluires



that the provisions of any law restricting freedom of speech should
be "reasonably required for the purpose of protecting the reputations
.. , of other persons" is somewhat different. But "necessary" has
lnuch the same value as "required" and their Lordships can see no
difference in the overall meaning. ("A matter of word games", as
Lord Cooke of Thomdon said in Television New Zealand Ltd v
Quinn [1996] 3 NZLR 24, 37.) Forte P commented upon the
linguistic differences but said in the end that he was an agreement
with the Rantzen test and would "bring a similar approach to the
interpretation of section 22 of the Constitution". This meant, he
said, that an award which exceeded the amount "reasonably
required for the protection of the plaintiffs reputation" would be
subject to interference by the court. He then rephrased the question
as:

"Could a reasonable jury have thought that this award was
one which was reasonable to compensate the plaintiff and to
re-establish his reputation?"

65. Lord Lester made much of the substitution of "reasonable" for
"necessary" in this fonnulation and said that it watered down the
test. But a fair reading of this part of the judgment shows that Forte
P did not think that he was saying anything different from what Neill
LJ had said. His final conclusion was that J$80.7 million was "in
excess of an amount which is reasonably required by law to protect
the position of the respondent, given the provisions of section 22 of
the Constitution". Langrin JA expressed the test in similar terms,
using the words "reasonably necessary". Again, their Lordships see
no difference in meaning. But they recommend that in order to avoid
these delicate linguistic arguments in the future, it would be better to
adhere to Neill Lfs fonnulation.

(d) The substituted amount

66. Lord Lester submitted that although Neill LJ's test in Rantzen's
case [1994) QB 670, 692 was satisfactory for the purpose of
deciding whether the jury's award should be set aside, it was an
inadequate guide to deciding what amount should be substituted.
Their Lordships do not understand this criticism. The test sets out
the criterion which the jury should apply and says that an award in
excess of what a reasonable jury could have thought satisfied this
criterion will be liable to be set aside. It seeIns to their Lordships
entirely right for the Court of Appeal, having set aside the award, to
apply the criterion which the jury should have done. And in so
doing, they had to be loyal to the findings of fact which the
magnitude of the jury's award shows that they lnllst have made.



67. This is what the Court of Appeal said they were doing and their
Lordships see no grounds for saying that they acted upon any other
principle. Lord Lester complained that despite the fact that the
parties had agreed that the Court of Appeal's power to substitute its
own award was without prejudice to the right of either party to
appeal to the Privy Council, the Court of Appeal did not explain
how it arrived at the figure of the figure of J$35 lnillion. But what
would have cOlUlted as an explanation? This is how Neill L1, whose
experience of libel cases and knowledge of the law is second to
none, dealt with the matter in Rantzen's case at p 696:

"A very substantial award was clearly justified ... The jury
were entitled to conclude that the publication of the article
and its aftermath were a terrible ordeal for Miss Rantzen. But,
as has been pointed out, Miss Rantzen still has an extremely
successful career as a television presenter. She is a
distinguished and highly respected figure in the world of
broadcasting. Her work in combating child abuse has
achieved wide acclaim. We have therefore been driven to the
conclusion that the court has power to, and should, intervene.
Judged by any objective standards of reasonable

compensation or necessity or proportionality the award of
£250,000 was excessive. We therefore propose to exercise
our powers under section 8(2) of the Act of 1990 and Ord.
59, r. 11(4) and substitute the SUln of £11 0,000."

68. Why £110,000? Why not £100,000 or £120,0007 The matter
is not capable of further analysis. Similarly in John's case Sir
Thomas Bingham MR had little more to say on the matter [1997]
QB 586, 621:

"We turn therefore to consider the size of the compensatory
award, which was £75,000. We take account of the
prominence given to this article in the 'Sunday Mirror' and of
the distress and hurt which the plaintiff described in his
evidence. It is also relevant to note that though an apology
was offered it was never published. This was not a trivial
libel. The plaintiff had striven hard to overCOlne his previous
disabilities and, because he was a lnan with an international
reputation, probably every reader of the newspaper knew to
whom the article referred. Nevertheless we have no doubt
that the award of £75,000 was excessive. Though the article
was false, offensive and distressing it did not attack his
personal integrity or damage his reputation as an artist. We
would substitute the figure of £25,000."



·.. '; .. .. c-,

i }

I

69. Their Lordships therefore think that the Court of Appeal were
perfectly justified in simply saying that they thought that $35 million
was the amount necessary to compensate Mr Abrahams. Whether
this was the right figure they were in the best position to say. As the
highest court sitting in Jamaica, they would have had a knowledge
which their Lordships do not share of, among many relevant
matters, the standing in Jamaican society of the Daily Gleaner and
the Star, the sensitivity of the local cOinmunity to corruption and the
links between the political, social and business life of the community
which amplified the effect of the libel on the plaintiff. In Tolstoy
Miloslavsky v lJnited Kingdom (1995) 20 EHRR 442 the European
Court of Human Rights said (at p 472):

" ... perceptions as to what would be an appropriate response
by society to speech which does not or is not claimed to enjoy
the protection of Article 10 of the Convention may differ
greatly from one Contracting State to another. The competent
national authorities are better placed than the European Court
to assess the matter and should therefore enjoy a wide margin
of appreciation in this respect."

70. Their Lordships think that the same is true of the courts of
Jamaica. In any case, even if the attitude to damages of the courts
in Jamaica were the same as that in England, this case differs widely
from the standard English "coinparables" such as Ran/zen and John.
In neither of those cases was there any evidence that the libel had

caused serious financial loss or actual damage to health. Lord Lester
repeatedly asked in what respect the circumstances of this case
were, as the Court of Appeal described theIn, extraordinary or
highly unusual. Their Lordships have set out the history at some
length. For nearly sixteen years the defendants, with all the prestige
and resources at their command, have doggedly resisted the
attempts of Mr Abrahams to clear his name. They have Inaintain
their allegations far beyond the point in 1988 at which it became
obvious that they had no evidence to support them; at the trial in
1996 and even before their Lordships' Board. Paragraph 6.15 of
their printed case reads:

"Because of the way in which the Court of Appeal struck out
the defences, the Appellants were deprived of the opportunity
to prove the relevant facts, for example, by calling Mr
Gentles as a witness, cross-exmuining the Respondent,
seeking discovery of the Respondent's bank statements and
cheque books and copies of public relations and advertising
contracts which he had signed, adtninistering interrogatories,
seeking to subpoena copies of the relevant contractual



documents from the Ministry of Tourism and giving notice to
the Respondent to admit relevant facts."

71. Their Lordships regard this passage as nothing more than a
repetition of the libel under cover of absolute privilege and cannot
understand how it could have been thought likely to induce their
Lordships to reduce the datnages. On the contrary, it underlines the
importance of Lord Hailsham of St Marylebone's observation in
Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027, 1071, that in case the
allegations should re-emerge, the damages must be large enough to
proclaitn the baselessness of the libel.

Conclusion

72. That leaves the constitutional argument upon which Lord
Lester relied. He said that so large an award was a threat to a free
press and contrary to the requirement of section 22 of the
Constitution which limits restrictions on free expression to what is
reasonably required for the purpose of protecting the reputation of
other persons. But the judges of the Court of Appeal, like the trial
judge, had well in lnind the provisions of section 22. That was why
they set aside the jury's award. This is not a case in which freedom
to publish is in issue. It is accepted by the defendants, even though
with bad grace, that publication was wrongful and fell outside the
pennissible limits of section 22(1). So the only question is whether
the damages were no more than was necessary adequately to
compensate the plaintiff. For the reasons already stated at length,
their Lordships would not interfere with the Court of Appeal's
assessment of the necessary atnOlmt. They were entitled to take the
view that if it had a chilling effect upon this kind of conduct, that
would be no bad thing. Their Lordships see no reason to think that
the award of so large an amount in the special CirCUlTIstances of this
case will inhibit responsible journalism. They will humbly advise
Her Majesty that the appeal should be dismissed with costs.


